Uncategorised

Η Ολιγοπιστία (09/05/2021)

Το Ευαγγελικό Ανάγνωσμα και οι ύμνοι της μετά το Πάσχα Κυριακής αναφέρονται στη δυσπιστία, που έδειξε ο Απόστολος Θωμάς στην Ανάσταση του Κυρίου, παρόλες τις διαβεβαιώσεις των άλλων Δέκα Αποστόλων. Τα Ιερά Ευαγγέλια μας πληροφορούν ότι και οι άλλοι Μαθητές όταν άκουσαν από τις Μυροφόρες ότι ανατήθηκε ο Κύριος, δεν το πίστεψαν (Λουκ. 24,11. 21. και 37).

Περισσότερα...

ΠΑΤΡΙΑΡΧΙΚΗ ΑΠΟΔΕΙΞΙΣ ΕΠΙ Τῼ ΑΓΙΩι ΠΑΣΧΑ 2021

ΠΑΤΡΙΑΡΧΙΚΗ ΑΠΟΔΕΙΞΙΣ
ΕΠΙ Τῼ ΑΓΙΩι ΠΑΣΧΑ

ριθμ. Πρωτ. 289

† Β Α Ρ Θ Ο Λ Ο Μ Α Ι Ο Σ

ΕΛΕῼ ΘΕΟΥ ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟΣ

ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥΠΟΛΕΩΣ - ΝΕΑΣ ΡΩΜΗΣ

ΚΑΙ ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΟΣ ΠΑΤΡΙΑΡΧΗΣ

ΠΑΝΤΙ Τῼ ΠΛΗΡΩΜΑΤΙ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ ΧΑΡΙΝ, ΕΙΡΗΝΗΝ ΚΑΙ EΛΕΟΣ

ΠΑΡΑ ΤΟΥ ΕΝΔΟΞΩΣ ΑΝΑΣΤΑΝΤΟΣ ΧΡΙΣΤΟΥ

* * *

Τήν ψυχωφελῆ πληρώσαντες Τεσσαρακοστήν καί προσκυνήσαντες τά Πάθη καί τόν Σταυρόν τοῦ Κυρίου, ἰδού καθιστάμεθα σήμερον κοινωνοί τῆς ἐνδόξου Αὐτοῦ Ἀναστάσεως, λαμπρυνόμενοι τῇ πανηγύρει καί ἀναβοῶντες ἐν χαρᾷ ἀνεκλαλήτῳ τό κοσμοσωτήριον ἄγγελμα «Χριστός Ἀνέστη»!

Ὅ,τι πιστεύομεν, ὅ,τι ἀγαπῶμεν, ὅ,τι ἐλπίζομεν ἡμεῖς οἱ Ὀρθόδοξοι συνδέεται μέ τό Πάσχα, ἀπό αὐτό ἀντλεῖ τήν ζωτικότητά του, ἀπό αὐτό ἑρμηνεύεται καί νοηματοδοτεῖται. Ἡ Ἀνάστασις τοῦ Χριστοῦ εἶναι ἡ ἀπάντησις τῆς Θείας ἀγάπης εἰς τήν ἀγωνίαν καί τήν προσδοκίαν τοῦ ἀνθρώπου, ἀλλά καί εἰς τήν «ἀποκαραδοκίαν» τῆς συστεναζούσης κτίσεως. Ἐν αὐτῇ ἀπεκαλύφθη τό νόημα τοῦ «ποιήσωμεν ἄνθρωπον κατ᾿ εἰκόνα ἡμετέραν καί καθ᾿ ὁμοίωσιν»[1] καί τοῦ «καί εἶδεν ὁ Θεός τά πάντα, ὅσα ἐποίησεν, καί ἰδού καλά λίαν»[2].

Περισσότερα...

ΜΗΝΥΜΑ ΠΑΣΧΑ 2021

"Χριστός ἀνέστη ἐκ νεκρῶν, θανάτῳ θάνατον πατήσας,
καί τοῖς ἐν τοῖς μνήμασι ζωήν χαρισάμενος"

Αυτός ο αναστάσιμος παιάνας ψάλλεται και ξαναψάλλεται την νύχτα της Αναστάσεως, εξήντα περίπου φορές, όσο κανένας άλλος ύμνος της Εκκλησίας, για να διακηρύξουμε οι πιστοί ότι, ο μεγαλύτερος εχθρός του ανθρώπου, ο θάνατος, νικήθηκε από τον Θεάνθρωπο Κύριό μας Ιησού Χριστό, με την ένδοξη Ανάστασή Του.

Είναι εντυπωσιακό το ότι στη μεγαλύτερη γιορτή της Εκκλησίας μας, γιορτή ανεκλάλητης χαράς, επαναλαμβάνονται λέξεις, που κάποιοι άνθρωποι, μόνον που τις ακούνε, παθαίνουν μελαγχολία: "νεκροί", "θάνατος", "μνήματα"! Είναι αλήθεια ότι, πριν από την Ανάσταση του Κυρίου, οι έννοιες αυτές ήταν φοβερές! Προκαλούσαν τρόμο, ψυχοπλάκωμα, μελαγχολία, απελπισία! Όμως με την Ανάστασή Του ο Κύριος μετέβαλε τελείως την έννοιά τους!

Περισσότερα...

"Ὡσαννά! Εὐλογημένος ὁ ἐρχόμενος" (25/4/2021)

Στη θεία Λειτουργία, από την αρχή με το "Εὐλογημένη ἡ Βασιλεία τοῦ Πατρός καί τοῦ Υἱοῦ καί τοῦ Ἁγίου Πνεύματος..." μέχρι το τέλος, με το "Εἴη τό ὄνομα Κυρίου εὐλογημένον..." είναι έντονο το στοιχείο της δοξολογίας προς τον Τριαδικόν Θεόν, όπως βέβαια και σε ολόκληρη την ορθόδοξη λατρεία. Στο μέσον της Ευχής της Αναφοράς, ψάλλεται ο υπέροχος επινίκιος ύμνος, ο οποίος συγκροτείται από δύο ύμνους. Ο πρώτος, καθώς στη θεία Λειτουργία συμμετέχουν και οι Άγιοι Άγγελοι, είναι ο ύμνος, που άκουσε ο Προφήτης Ησαΐας να ψάλλουν στον ουρανό οι Άγγελλοι: "Ἅγιος, ἅγιος, ἅγιος Κύριος Σαβαώθ, πλήρης ὁ οὐρανός καί ἡ γῆ τῆς δόξης σου" (βλ. Ησαΐα 6,3)· και ο δεύτερος είναι ο ύμνος που έψαλλαν τα παιδιά, καθώς υποδέχονταν τον Κύριο στα Ιεροσόλυμα "ὡσαννά, εὐλογημένος ὁ ἐρχόμενος ἐν ὀνόματι Κυρίου" (Ιωάν. 12,13), όπως ακούσαμε στο σημερινό Ευαγγέλιο.

Περισσότερα...

Ο αγώνας εναντίον του πονηρού (18/04/2021)

Κατά την περίοδο της Αγίας και Μεγάλης Τεσσαρακοστής ιδιαίτερα έντονος είναι ο αγώνας του Ορθοδόξου χριστιανού κατά του πονηρού, με την νηστεία και την προσευχή. Στο Μεγάλο Απόδειπνο προσευχόμαστε: "Κύριε...λύτρωσαι ἡμᾶς ἀπό πάσης ταραχῆς καί δειλίας τῆς ἐκ του διαβόλου ἡμῖν προσγινομένης" (Εὐχή Μεγάλου Βασιλείου, Μεγάλου Ἀποδείπνου). Και στο τέλος της θείας Λειτουργίας των Προηγιασμένων Τιμίων Δώρων "παράσχου καί ἡμῖν Ἀγαθέ, τάς κεφαλάς τῶν ἀοράτων δρακόντων συνθλάσαι" (Εὐχή Ὀπισθάμβωνος).

Περισσότερα...

ΤΟ ΠΟΝΗΡΟΝ ΠΝΕΥΜΑ ΚΑΙ ΟΙ ΜΕΘΟΔΕΙΕΣ ΤΟΥ

Οι Ιερές Ακολουθίες της Μεγάλης Τεσσαρακοστής, που διανύουμε την περίοδο αυτή, όπως του Μεγάλου Αποδείπνου και τη θείας Λειτουργίας των Προηγιασμένων Τιμίων Δώρων, καθώς και οι Ευαγγελικές περικοπές, όπως η σημερινή, αναφέρονται στην εκζήτηση της προστασίας του Θεού από τις επιθέσεις του πονηρού. Ο Κύριος στην Προσευχή που μας έδωσε ως πρότυπον, γνωστή ως "Κυριακή Προσευχή", μας υπέδειξε να παρακαλούμε τον Ουράνιο Πατέρα να μας προστατεύει και γλιτώνει από τον πονηρό (Ματθ. 6,13).

Περισσότερα...

Ο ΤΙΜΙΟΣ ΣΤΑΥΡΟΣ (04/04/2021)

Ο Τίμιος Σταυρός, το σύμβολον της αγάπης και της θυσίας και η προεικόνιση της Ανάστασης, κατέχει μοναδική θέση τόσον στην χριστιανική πίστη όσον και στη λατρεία της Ορθοδόξου Εκκλησίας. Είναι το σύμβολο, που έχει επηρεάσει όσο τίποτε άλλο την χριστιανική τέχνη, αρχιτεκτονική, ζωγραφική, ποίηση, μουσική.

Από νωρίς, μεγαλοπρεπείς ναοί κτίζονται σε σχήμα σταυρού. Ως επιστέγασμα κάθε ναού στο υψηλότερο σημείο στήνεται ο σταυρός. Τα εικονοστάσια και όλα όσα χρησιμοποιούνται στην κοινή λατρεία, διακοσμούνται με τον σταυρό. Περίτεχνοι σταυροί ευλογίας τοποθετούνται πάνω στην Αγία Τράπεζα για να ευλογεί ο Λειτουργός τον λαό. Ο σταυρός χρησιμοποιείται για τον αγιασμό των υδάτων. Ο σταυρός κρεμάται στο στήθος του νεοφώτιστου για να τον προστατεύει από κάθε ορατό και αόρατο εχθρό και να τον ενισχύει και ενδυναμώνει καθ' όλη τη διάρκεια της ζωής του στον πνευματικό του αγώνα. Πίσω από την Αγία Τράπεζα, που συμβολίζει τον Κενό Τάφο του Αναστάντος Κυρίου, στήνεται ο Τίμιος Σταυρός ως σύμβολο της σταυρικής Του θυσίας για την σωτηρία του κόσμου.

Περισσότερα...

ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΚΑΙ ΑΣΘΕΝΕΙΑ (28/03/2021)

Το θέμα της υγείας και θεραπείας των ασθενών κατέχει σημαντική θέση τόσον στη θεία Λειτουργία, όσον και γενικότερα στην κοινή λατρεία των πιστών. Κατά τη θεία Λειτουργία, μετά την Κυριακή προσευχή, "Πάτερ ἡμῶν", ο Λειτουργός, προ του καθαγιασμένου Αγίου Σώματος και Αίματος του Κυρίου, ικετεύει τον Κύριο: "Δέσποτα...τούς νοσοῦντας ἴασαι, Σύ πού εἶσαι ὁ ἰατρός τῶν ψυχῶν καί τῶν σωμάτων ἡμῶν". Συχνά δε, αναπέμπεται η δέηση: "Ὑπέρ ... ὑγείας καί σωτηρίας..." των χριστιανών.

Περισσότερα...

Ο ΟΡΘΟΔΟΞΟΣ ΧΡΙΣΤΙΑΝΟΣ (21/3/2021)

Στη θεία Λειτουργία και στις Ιερές Ακολουθίες αναπέμπονται δεήσεις ὑπέρ τῶν Ὀρθοδόξων χριστιανῶν. Εξ άλλου η σημερινή Κυριακή χαρακτηρίζεται ως Κυριακή της Ορθοδοξίας. Ας δούμε λοιπόν, σήμερα τις δύο αυτές σχετικές έννοιες Ορθοδοξία και Ορθόδοξος χριστιανός.

Η Εκκλησία μας είναι γνωστή ως Ορθόδοξη Εκκλησία. Όμως ο επίσημος τίτλος της, όπως αναγράφεται στο Σύμβολο της Πίστεως είναι: "Μία, Ἁγία, Καθολική καί Ἀποστολική Ἐκκλησία". Εκεί δεν αναγράφεται η λέξη Ορθόδοξη. Από πού λοιπόν, προήλθε ο νέος αυτός τίτλος και τι σημαίνει;

Περισσότερα...

Η ΒΑΣΙΛΕΙΑ ΤΩΝ ΟΥΡΑΝΩΝ (14/03/2021)

Κατά τη θεία Λειτουργία τρία κύρια αιτήματα απευθύνουμε προς τον Θεό:

α) Να μας αξιώσει ο Κύριος με βαθειά ευλάβεια και θερμή αγάπη να λατρεύουμε τον Τριαδικό Θεό, β) με καθαρή συνείδηση να μετέχουμε στη θεία Κοινωνία του Αγίου Σώματος και Αίματος του Χριστού, χωρίς κίνδυνο να κατακριθούμε, και γ) τελικά να αξιωθούμε της Βασιλείας των ουρανών (βλ. τέλος Β' Εὐχῆς τῶν Πιστῶν).

Περισσότερα...

Η ΔΕΥΤΕΡΑ ΠΑΡΟΥΣΙΑ ΤΟΥ ΚΥΡΙΟΥ (07/03/2021)

Στα βασικά δόγματα της χριστιανικής πίστης περιλαμβάνεται το γεγονός της Δευτέρας Παρουσίας του Κυρίου "μετά δόξης κρῖναι ζῶντας καί νεκρούς", όπως αναφέρεται στο Σύμβολον της Πίστεως.

Το γεγονός αυτό, όπως και όλα τα δόγματα της Εκκλησίας μας, στηρίζεται στην Αγία Γραφή και μάλιστα στα όσα ο Ίδιος ο Κύριός μας Ιησούς Χριστός μας απεκάλυψε.

Περισσότερα...

Η ΜΕΤΑΝΟΙΑ (28/02/2021)

"Τόν ὑπόλοιπον χρόνον... ἐν μετανοίᾳ ἐκτελέσαι ..."

Ένα από τα κυριότερα αιτήματα που απευθύνουμε στον Θεό κατά τη θεία Λειτουργία, όπως και σε όλες τις Ιερές Ακολουθίες, είναι η μετάνοια και η συγχώρηση των αμαρτιών μας. Η Εκκλησία μας καθιέρωσε τα αιτήματα αυτά στην κοινή λατρεία μας κατά το υπόδειγμα της Κυριακής προσευχής: "Πάτερ ἡμῶν... ἄφες ἡμῖν τά ὀφειλήματα ἡμῶν" (Ματθ. 6,9 & 12) (χάρισέ μας τα χρέη των αμαρτιών μας).

Περισσότερα...

"Νῦν ἀπολύεις τόν δοῦλόν σου" 3ον (21/02/2021)

"Φῶς εἰς ἀποκάλυψιν ἐθνῶν"

Ο Δίκαιος Συμεών κρατώντας στην αγκαλιά του το θείον Βρέφος, τον Σωτήρα Χριστό, ολοκλήρωσε την δοξολογία του προς τον Θεόν με μία προφητεία: "είδαν τα μάτια μου τον σωτήρα, που ετοίμασες για όλους τους λαούς, φως που θα φωτίσει τα έθνη και θα δοξάσει το λαό σου τον Ισραήλ" (Λουκ.2,30-32).

Ο Δίκαιος Συμεών, εμπνεόμενος από το Άγιο Πνεύμα προφητεύει, όπως παλαιότερα και ο Ησαΐας (βλ. Ησαΐα 49,6) ότι, ο Ιησούς Χριστός είναι φως και Σωτήρας όλων των λαών της γης. Θα φωτίσει όλα τα ειδωλολατρικά έθνη που βρίσκονται στο σκοτάδι της άγνοιας του αληθινού Θεού.

Περισσότερα...

"Νῦν ἀπολύεις" (2ον) (14/02/2021)

Ο Δίκαιος Συμεών, όταν στο ναό των Ιεροσολύμων, πήρε στην αγκαλιά του το θείο Βρέφος, με την φωτισμένη ψυχή του προσκυνούσε τον μεγάλο Θεό και δοξολογούσε το μεγαλείο της θεότητός Του με το "Νῦν ἀπολύεις τόν δοῦλόν σου Δέσποτα, κατά τό ρῆμά σου ἐν εἰρήνῃ, ὅτι εἶδον οἱ ὀφθαλμοί μου το σωτήριόν σου...".

Είδαμε στην προηγούμενη Ομιλία μας τις δύο πρώτες σημαντικές έννοιες που περικλείονται στην Ωδή αυτή του Συμεών.

Περισσότερα...

"Νῦν ἀπολύεις τόν δοῦλόν σου... ἐν εἰρήνῃ..." (1ον) (7.2.2021)

Σε κάθε Εσπερινό, ακούμε το "Νῦν ἀπολύεις τόν δοῦλόν σου, Δέσποτα, κατά τό ρῆμά σου ἐν εἰρήνῃ, ὅτι εἶδον οἱ ὀφθαλμοί μου τό σωτήριόν σου..." (Λουκ.2, 29-32). Ο Ευαγγελιστής Λουκάς μας πληροφορεί, ότι με τα λόγια αυτά ο Δίκαιος Συμεών δοξολόγησε και ευχαρίστησε τον Θεό, την στιγμή που αξιώθηκε να πάρει στην αγκαλιά του, τον Ιησού ως βρέφος 40 ημερών, στον Ναό των Ιεροσολύμων.

Περισσότερα...

Η ΕΛΕΗΜΟΣΥΝΗ (31/01/2021)

Συχνά στη θεία Λειτουργία και στις άλλες Ιερές Ακολουθίες της Εκκλησίας αποδίδουμε στον Θεό ιδιότητες που έχουν σχέση με το "ἔλεος", όπως: "Ἐλέησον ἡμᾶς ὁ Θεός κατά τό μέγα ἔλεός Σου..."· "Ὅτι ἐλεήμων και φιλάνθρωπος Θεός ὑπάρχεις...", “Ἐλέει, καὶ οἰκτιρμοῖς, καὶ φιλανθρωπίᾳ τοῦ μονογενοῦς σου Υἱοῦ..." , και πολλές άλλες παρόμοιες εκφράσεις ακούμε συχνά στην κοινή μας λατρεία.

Περισσότερα...

"Κύριε ἐλέησον" (24/01/2021)

Στη θεία Λειτουργία, αλλά και σε κάθε Ιερά Ακολουθία της Εκκλησίας μας η πιο συχνή επίκλησή μας προς τον Θεό είναι το "Κύριε ἐλέησον". Σε κάθε δέηση του Λειτουργού, στην αρχή της θείας Λειτουργίας, των Ιερών Μυστηρίων, του Εσπερινού, του Όρθρου και άλλων Ιερών Ακολουθιών που καταλήγουν στο "...δεηθῶμεν" απαντούμε: "Κύριε ελέησον". Τό ίδιο και σε άλλες σειρές δεήσεων που αρχίζουν με: "Ἔτι δεόμεθα ὑπέρ..." λέμε το "Κύριε ἐλέησον", άλλοτε μία φορά, άλλοτε τρεις, ή 12 φορές ή και 40 φορές.

Περισσότερα...

ΟΙ ΧΡΙΣΤΙΑΝΟΙ ΦΩΤΙΖΟΥΝ (17/01/2020)

Ο Χριστός είναι το αληθινό Φως (βλ. Ιωάν. 1,9). Το φως Του ο Κύριος το μεταδίδει σε όσους πιστεύσουν σ' Αυτόν και ενωθούν μαζί Του ως μέλη, της Μιάς Αγίας Εκκλησίας Του. Έτσι και οι χριστιανοί γίνονται φως. Αυτό έχει ως φυσική συνέπεια αυτοί, το φως που θα λάβουν από τον Χριστό, να το αντανακλούν και στους άλλους. Δεν μπορούν να το κρατήσουν για τον εαυτό τους μόνο ή να το κρύψουν! Ο Κύριος είπε: "Εσείς είστε το φως για τον κόσμο... Οι άνθρωποι όταν ανάψουν το λυχνάρι δεν το βάζουν κάτω από το δοχείο με το οποίο μετρούν το σιτάρι, αλλά το τοποθετούν στον λυχνοστάτη, για να φωτίζει όλους τους ανθρώπους του σπιτιού" (Ματθ. 5,14-15). Η αποστολή που ανέθεσε ο Χριστός στους χριστιανούς είναι, το φως Του να το σκορπούν και στους άλλους.

Περισσότερα...

"Ὑμεῖς ἐστε τό φῶς τοῦ κόσμου" (10/1/2021)

Ο Κύριός μας Ιησούς Χριστός είναι Φως. Αλλά το φως Του δεν το περιορίζει στον εαυτό Του. Όπως αποκαλύπτει ο θεόπνευστος Ευαγγελισής Ιωάννης "ο Λόγος -ο Χριστός- είναι το αληθινό φως, που καθώς έρχεται στον κόσμο φωτίζει κάθε άνθρωπο" (Ιωάν. 1,9). Όπως ο ήλιος όταν ανατέλλει φωτίζει όλους όσους δέχονται τις φωτεινές ακτίνες του, έτσι και ο "Ήλιος της δικαιοσύνης", όπως αποκαλείται ο Χριστός στο Απολυτίκιο των Χριστουγέννων, φωτίζει πνευματικά κάθε άνθρωπο, που θα θελήσει να δεχθεί τις ζωογόνες ακτίνες Του.

Περισσότερα...

Ο ΧΡΙΣΤΟΣ ΦΩΣ (03/01/2021)

Στη θεία Λειτουργία και σε άλλες Ιερές Ακολουθίες αποκαλούμε τον Κύριό μας Ιησού Χριστό Φως ή Φως αληθινόν, όπως στον ύμνο της θείας Λειτουργίας, μετά την θεία Μετάληψη: "Εἴδομεν τό φῶς τό ἀληθινόν". Και στο 2ον Άρθρο του Συμβόλου της Πίστεως ομολογούμε: "Πιστεύω ... καί εἰς ἕνα Κύριον, Ἰησοῦν Χριστόν...Φῶς ἐκ φωτός". Οι έννοιες αυτές, όπως και πολλές άλλες, που έχουν ενσωματωθεί στη θεία Λειτουργία, προέρχονται από την Αγία Γραφή.

Περισσότερα...

Ο ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ (27/12/2020)

Αυτές τις ημέρες των Χριστουγέννων ένα ακόμη όνομα που ακούσαμε να φέρει ο Υιός του Θεού, ο Κύριος μας Ιησούς Χριστός, από την ημέρα της γεννήσεώς Του στην Βηθλεέμ, είναι το όνομα Εμμανουήλ. Πρώτη φορά το ανέφερε προφητικά ο Ησαΐας οκτώ αιώνες ενωρίτερα : "Ἰδού ἡ Παρθένος ἐν γαστρί ἕξει, καί τέξεται υἱόν, καί καλέσεις τό ὄνομα αὐτοῦ Ἐμμανουήλ." (Ἡσαΐας 7,14). Την Προφητεία αυτή την υπενθυμίζει και ο Ευαγγελιστής Ματθαίος, μετά τα λόγια που είπε ο Άγγελος στον Ιωσήφ για τη γέννηση του Ιησού (βλ. Ματθ. 1,23). Οι υμνογράφοι της Εκκλησίας, οι οποίοι εμπνέονται από την Αγία Γραφή τις έννοιες των ύμνων τους, συνέθεσαν υπέροχα τροπάρια γύρω από το όνομα Εμμανουήλ. Όλοι θα θυμάστε τον Ειρμό του Πλαγίου πρώτου Ήχου της 9ης Ωδής: "Ἡσαΐα χόρευε ἡ Παρθένος ἔσχεν ἐν γαστρί καί ἔτεκεν υἱόν τόν Ἐμμανουήλ, Θεόν τε καί ἄνθρωπον...". Επίσης την εικόνα του Κυρίου με το όνομα Εμμανουήλ, την βλέπουμε σε τοιχογραφίες βυζαντινών ναών.

Περισσότερα...

ΠΑΤΡΙΑΡΧΙΚΗ ΑΠΟΔΕΙΞΙΣ ΕΠΙ ΤΟΙΣ ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΟΙΣ 2020

Ἀριθμ. Πρωτ. 751
ΠΑΤΡΙΑΡΧΙΚΗ ΑΠΟΔΕΙΞΙΣ
ΕΠΙ ΤΟΙΣ ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΟΙΣ

+ Β Α Ρ Θ Ο Λ Ο Μ Α Ι Ο Σ

ΕΛΕῼ ΘΕΟΥ ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥΠΟΛΕΩΣ,

ΝΕΑΣ ΡΩΜΗΣ ΚΑΙ ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΟΣ ΠΑΤΡΙΑΡΧΗΣ

ΠΑΝΤΙ Τῼ ΠΛΗΡΩΜΑΤΙ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ

ΧΑΡΙΝ, ΕΛΕΟΣ ΚΑΙ ΕΙΡΗΝΗΝ

ΠΑΡΑ ΤΟΥ ΕΝ ΒΗΘΛΕΕΜ ΓΕΝΝΗΘΕΝΤΟΣ ΣΩΤΗΡΟΣ ΧΡΙΣΤΟΥ

* * *

Τιμιώτατοι ἐν Χριστῷ ἀδελφοί καί προσφιλέστατα τέκνα,

Συμπορευόμενοι μέ τήν Παναγίαν Παρθένον, τήν ἐρχομένην «ἀποτεκεῖν ἀπορ-ρήτως» τόν προαιώνιον Λόγον, καί ἀτενίζοντες τήν ἑτοιμαζομένην νά ὑποδεχθῇ τό Θεῖον Βρέφος Βηθλεέμ, ἰδού ἐφθάσαμεν καί πάλιν τά Χριστούγεννα, ἔμπλεοι αἰσθημάτων εὐγνωμοσύνης πρός τόν Θεόν τῆς ἀγάπης. Ἡ πορεία πρός τήν μεγάλην ἑορτήν τῆς κατά σάρκα Γεννήσεως τοῦ Σωτῆρος τοῦ κόσμου ἦτο ἐφέτος διαφορετική ὡς πρός τάς ἐξωτερι-κάς συνθήκας, λόγῳ τῆς σοβούσης πανδημίας. Καί ἡ ἐκκλησιαστική ζωή, ἡ συμμετοχή τῶν πιστῶν εἰς τάς ἱεράς ἀκολουθίας, ἡ ποιμαντική μέριμνα καί ἡ καλή μαρτυρία ἐν τῷ κόσμῳ, ὑπέστησαν τάς συνεπείας τῶν ὑγειονομικῶν περιορισμῶν. Πάντα ταῦτα ὅμως δέν ἀφοροῦν εἰς τήν ἐσωτάτην σχέσιν τοῦ χριστωνύμου λαοῦ μέ τόν Χριστόν, εἰς τήν πίστιν εἰς τήν πρόνοιαν Αὐτοῦ καί τήν ἀφοσίωσιν εἰς τό «ἕν, οὗ ἐστι χρεία»[1].

Περισσότερα...

ΜΗΝΥΜΑ ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΩΝ 2020

"Δόξα ἐν ὑψίστοις Θεῷ͂ καί ἐπί γῆς εἰρήνη, ἐν ανθρώποις εὐδοκία"

Το μήνυμα των Αγγέλων από τους ουρανούς προς την ανθρωπότητα έχει ιδιαίτερη βαρύτητα και σήμερα για όλους τους λαούς πάνω στη γη, οι οποίοι ταλαιπωρούνται από τη σύγχυση, το άγχος, την ανασφάλεια, τις φονικές συρράξεις, την εκμετάλλευση καί τις θλιβερές συνέπειες της επιδημίας. Το ερώτημα είναι: πού θα φθάσουμε με αυτή την κατάσταση; Μαζί με όλα τα άλλα καθημερινά προβλήματα, στις ανθρώπινες κοινωνίες, προστέθηκαν και τα ψυχολογικά: η κατάθλιψη, η απελπισία, η τάση για αυτοκτονία.

Περισσότερα...

Ο ΙΗΣΟYΣ ΧΡΙΣΤΟΣ ΣΩΤΗΡ (20/12/2020)

Σκιρτούν από χαρά οι καρδιές μας καθώς ακούμε σήμερα, το μήνυμα του Αγγέλου προς τον ευλαβή προστάτη της Παρθένου: Ιωσήφ, η Μαριάμ "θα γεννήσει γιο, και θα του δώσεις το όνομα Ιησούς, γιατί αυτός θα σώσει το λαό του από τις αμαρτίες τους" (Ματθ. 1, 21). Το όνομα Ιησούς (ελληνικός τύπος του εβραϊκού Γιοσούα), σημαίνει Σωτήρας. Και αυτή η χαρμόσυνη προαγγελία, θα δούμε να πραγματοποιείται την άγια Νύχτα των Χριστουγέννων, όταν Άγγελος πάλι θα αναγγέλλει στους ποιμένες της Βηθλεέμ: "γεννήθηκε για χάρη σας Σωτήρας - κι αυτός είναι ο Χριστός, ο Κύριος" ( Λουκ. 2,11). Ώστε το κύριο όνομα που θα φέρει ο Υιός του Θεού ως Θεάνθρωπος, θα είναι Σωτήρας. Και τούτο διότι είναι ο μοναδικός Σωτήρας της ανθρωπότητος. Το διακήρυξε αυτό και ο Απόστολος Πέτρος και μάλιστα μπροστά στα μέλη του Ιουδαϊκού Συνεδρίου: Μόνον από τον Ιησού και "από κανέναν άλλον δεν μπορεί να προέλθει η σωτηρία· ούτε υπάρχει άλλο πρόσωπο κάτω από τον ουρανό... με το οποίο να μπορούμε να σωθούμε" (Πράξ. 4,12).

Περισσότερα...

Ο ΛΟΓΟΣ ΤΟΥ ΘΕΟΥ (2) (13/12/2020)

Ο Υιός του Θεού, όπως είδαμε στην προηγούμενη Ομιλία μας, αποκαλείται, Λόγος του Θεού. Είναι το δεύτερο πρόσωπο της Αγίας Τριάδος, ο Μονογενής Υιός του Θεού, που σαρκώθηκε για μας τους ανθρώπους, ο θεάνθρωπος Ιησούς Χριστός.

Όμως στην Αγία Γραφή και στην εκκλησιαστική γλώσσα, με την ονομασία λόγος του Θεού εννοούμε και τα λόγια του Θεού, τα οποία ο Κύριος μας Ιησούς Χριστός ήλθε στη γη και μας δίδαξε και έχουν καταγραφεί στην Αγία Γραφή. Συχνά τα ιερά Ευαγγέλια αναφέρουν ότι ο Ιησούς "ἐλάλει αὐτοῖς τον λόγον" (Μάρκ.2,2)

Περισσότερα...

Ο ΛΟΓΟΣ ΤΟΥ ΘΕΟΥ (1ον) (6/12/20)

Στις ευχές και τους ύμνους της θείας Λειτουργίας, καθώς και άλλων Ιερών Ακολουθιών, το δεύτερο πρόσωπο της Αγίας Τριάδος, ο Υιός του Θεού, αποκαλεῖται Λόγος· όπως στους ύμνους: "Ὁ μονογενής Υἱός καὶ Λόγος τοῦ Θεοῦ ἀθάνατος ὑπάρχων…"· ή "Τὴν τιμιωτέραν τῶν Χερουβείμ... τὴν ἀδιαφθόρως Θεόν Λόγον τεκοῦσαν...".

Περισσότερα...