Ιστορία Ιστορία Εξαρχίας Σίδης Εισαγωγή Uncategorised

Uncategorised

Στη Θ. Λειτουργία ενώνεται ο πιστός με τον Χριστό (24/10/2021)

Καρπός της ολοκληρωτικής και τέλειας αγάπης του Κυρίου μας Ιησού Χριστού προς τους Αποστόλους Του, που θα συνέχιζαν το έργο Του, και όλους όσοι, ανά τους αιώνες, θα πίστευαν στο Ευαγγέλιό Του και θα βαπτίζονταν, είναι η ίδρυση του Μεγάλου Μυστηρίου της θείας Ευχαριστίας.

Ο Κύριος σε πολλές περιστάσεις εξέφρασε την μέχρι θυσίας αγάπη Του προς τους Μαθητές Του, τόσον με έργα, όσο και με λόγια: Ας θυμηθούμε μερικούς από τους λόγους που απηύθυνε ο Κύριος με πολλή τρυφερότητα προς του Μαθητές Του, το βράδυ της Μεγάλης Πέμπτης: "Όπως με αγάπησε ο Πατέρας έτσι σας αγάπησα κι εγώ· μείνετε πιστοί στην αγάπη μου" (Ιωάν. 15: 9), παρακαλεί τους Μαθητές Του. Και "Κανείς δεν έχει μεγαλύτερη αγάπη από εκείνον που θυσιάζει τη ζωή του χάριν των φίλων του" (Ιωάν. 15: 13). (όπως θα έκανε ο Ίδιος ο Κύριος, σε λίγες ώρες, στον Γολγοθά). Και απευθυνόμενος προς τον Πατέρα Του ο Ιησούς παρακαλεί: "Πατέρα, είσαι ενωμένος μ' εμένα κι εγώ με σένα· επιθυμία μου είναι και όλοι όσοι θα πιστεύσουν σ' εμένα... να είναι και αυτοί ενωμένοι μ' εμάς" (βλ. Ιωάν. 17: 21). "Πατέρα, αυτοί που μου έδωσες θέλω όπου είμαι εγώ να είναι κι εκείνοι μαζί μου" (Ιωάν. 17: 24).

Περισσότερα...

Στην καρδιά της Θ. Λειτουργίας το Yψιστο Μυστήριο της Θείας Ευχαριστίας (31/10/2021)

Σε προηγούμενη Ομιλία μας είδαμε ότι ο πιστός, κατά το Μυστήριο της θείας Ευχαριστίας, με τη θεία Κοινωνία του Αγίου Σώματος και Αίματος Του Κυρίου, ενώνεται με το αναστημένο ένδοξο Σώμα του Χριστού και έτσι πραγματοποιούνται τα λόγια του Κυρίου: " Ἐκείνος που τρώει την σάρκα μου και πίνει το αίμα μου είναι ενωμένος μαζί μου κι εγώ μ' αυτόν" (Ιωάν.6: 56). Για να καταλάβουμε καλύτερα και τις ευρύτερες ευεργετικές διαστάσεις του Μεγάλου Μυστηρίου της θείας Ευχαριστίας, είναι ανάγκη να δούμε:

Γιατί ονομάζεται Μυστήριον θείας Ευχαριστίας;

Όπως γράφουν οι ιεροί Ευαγγελιστές, κατά τον Μυστικό Δείπνο πήρε ο Ιησούς το ψωμί και αφού είπε ευχαριστήρια προσευχή το έκοψε κομμάτια και το έδωσε στούς Μαθητές Του λέγοντας: "Λάβετε και φάγετε· αυτό είναι το Σώμα μου". Ύστερα πήρε το ποτήρι και αφού είπε ευχαριστήρια προσευχή τους το έδωσε λέγοντας: "Πιείτε από αυτό όλοι, γιατί αυτό είναι το αίμα μου, που επισφραγίζει τη νέα διαθήκη, και χύνεται για χάρη όλων, για να τους συγχωρηθούν οι αμαρτίες" (Ματθ.26: 26-27). Τα ίδια αυτά λόγια ακούμε να επαναλαμβάνει ο Λειτουργός σε κάθε θεία Λειτουργία. Επειδή λοιπόν, προηγήθηκε Ευχαριστήρια Ευχή από τον Ιησού, (το ίδιο κάνει και ο ιερέας όταν αρχίζει η μεγάλη ευχή της Αναφοράς) αποκαλείται το "Μυστήριον της θείας Ευχαριστίας.

Περισσότερα...

Η Θ. Ευχαριστία είναι καρπός της ανάμνησης του Ιησού Χριστού (07/11/2021)

Κατά τις προηγούμενες Ομιλίες μας είδαμε ότι ο Κύριός μας Ιησούς Χριστός το βράδυ της Μεγάλης Πέμπτης καθιέρωσε το Μυστήριο της θείας Ευχαριστίας, το οποίον έκτοτε τελείται σε κάθε θεία Λειτουργία. Έτσι ο Κύριος δια της θείας Κοινωνίας του Αγίου Σώματος και Αίματός Του ενώνεται με τους πιστούς, τους καθαρίζει από τις αμαρτίες τους, και τους αγιάζει. Συγχρόνως, το Μυστήριον της θείας Ευχαριστίας εξασφαλίζει την ενότητα των μελών της Εκκλησίας και την αναζωογονεί.

Περισσότερα...

Αναγκαία η προετοιμασία του πιστού για την συμμετοχή του στη Θ. Λειτουργία (14/11/2021)

Στις μέχρι τώρα Ομιλίες μας περί του Μυστηρίου της θείας Ευχαριστίας, προσπαθήσαμε -με λόγια απλά- να ερμηνεύσουμε τα όσα έκανε και είπε ο Κύριος κατά την παράδοση του Μεγίστου αυτού Μυστηρίου στους Μαθητές Του, κατά την διάρκεια του Μυστικού Δείπνου, λίγο πριν συλληφθεί. Περιοριστήκαμε μόνον στα σχετικά λόγια του Κυρίου που παραθέτουν τα Ιερά Ευαγγέλια και ο Απόστολος Παύλος.

Περισσότερα...

Α' Μέρος της Θείας Λειτουργίας: η Ιερουργία του Λόγου του Θεού (21/11/2021)

Κυριακή πρωί. Στις Ορθόδοξες χώρες, (και όπου η σχετική νομοθεσία δεν το απαγορεύει) οι καμπάνες των ναών προσκαλούν τους πιστούς πανηγυρικά να συναχθούν, ως μία οικογένεια -η οικογένεια του Θεού- στον Άγιο Οίκο του Πατέρα τους. Όλοι πηγαίνουν στον ναό του Θεού για την μεγάλη Συνάντηση. Οι καρδιές συγκλονισμένες από την ευσπλαχνία του Θεού στις πτώσεις μας και και στα λάθη μας, πρόθυμα προσφέρουν τη συγχώρηση στους αδελφούς, που τους έχουν λυπήσει. Άλλωστε ξέρουν ότι εάν δεν συγχωρήσουν τους άλλους δεν θα συγχωρήσει κι αυτούς ο Θεός.

Το ίδιο και οι ιερείς και οι διάκονοι, με ειδική σύντομη Ακολουθία, προετοίμασαν τις ψυχές τους διά προσευχής, να αξιωθούν ακατακρίτως να διακονήσουν στο Μυστήριον της θ. Ευχαριστίας και ζήτησαν και έλαβαν συγχώρηση από όλους γύρω τους. Οι ιερείς και οι Διάκονοι ντυμένοι κατά την εκκλησιαστική τάξη, τα ειδικά στον ιερατικό βαθμό τους άμφια, προετοιμάζονται για την τέλεση της θείας Λειτουργίας.

Περισσότερα...

"Εὐλογημένη ἡ βασιλεία τοῦ Πατρός…" (28/11/2021)

Η θεία Λειτουργία αρχίζει με την εκφώνηση του Ιερέα: "Εὐλογημένη ἡ βασιλεία τοῦ Πατρός καί τοῦ Υἱοῦ καί τοῦ Ἁγίου Πνεύματος...", ενώ συγχρόνως υψώνει σταυροειδώς με ευλάβεια το Ιερό Ευαγγέλιο, άνωθεν της Αγίας Τραπέζης.

Γιατί άραγε η θεία Λειτουργία αρχίζει με τη δοξολογία αυτή, που απευθύνεται στη "Βασιλεία τοῦ Πατρός καί τοῦ Υιοῦ καί τοῦ Ἁγίου Πνεύματος" και όχι απ' ευθείας στον Ίδιο το Θεό; Ας δούμε, έστω περιληπτικά, τις ερμηνείες που δίνουν επ' αυτού, οι Άγιοι Πατέρες της Εκκλησίας, που έχουν ασχοληθεί με την ερμηνεία της θείας Λειτουργίας, ήδη από τον 2ον αιώνα:

Περισσότερα...

"Ἐν εἰρήνῃ τοῦ Κυρίου δεηθῶμεν" - Εἰρηνικά (05/12/2021)

Μετά τη δοξολογία: "Εὐλογημένη ἡ Βασιλεία τοῦ Πατρός καὶ τοῦ Υἱοῦ καί τοῦ Ἁγίου Πνεύματος…", με την οποία αρχίζει η θεία Λειτουργία, ο Διάκονος (αν δεν υπάρχει ο Ιερέας) απευθύνει προς το εκκλησίασμα μία σειρά σύντομων δεήσεων και τους προτρέπει να προσευχηθούν. "Εμείς - όπως λέγει ο Απόστολος Παύλος- δέν ξέρουμε ούτε τί ούτε πώς να προσευχηθούμε" (Ρωμ. 8: 26). Γι' αυτό έρχεται η Εκκλησία και μας διδάσκει τον τρόπο της προσευχής. Όχι να λέμε λόγια πολλά, όπως οι Φαρισαίοι, που "νόμιζαν ότι με την πολυλογία τους θα εισακουστούν " και τους οποίους κατεδίκασε ο Κύριος (βλ. Ματθ. 6:7). Ούτε πάλι να επαναλαμβάνουμε μηχανικά λέξεις, που δεν τις εννοούμε ή δεν προσέχουμε το νόημά τους, καθώς ο νους σκέπτεται άλλα. Ο Διάκονος λοιπόν, της Εκκλησίας, του οποίου ο ρόλος είναι και συντονιστικός στην ομαλή τέλεση της θείας Λειτουργίας, με την ευλογία του Επισκόπου ή του Ιερέα Λειτουργού, μας προτρέπει στον σωστό τρόπο προσευχής. Ο τρόπος αυτός είναι: "ἐν εἰρήνῃ".

Περισσότερα...

Ειρήνη και Ενότητα (12/12/2021)

Μετά το δεύτερο αίτημα των λεγομένων "Εἰρηνικῶν" της θείας Λειτουργίας, και το τρίτο αίτημα, που ακολουθεί, αναφέρεται στο μεγάλο θέμα της ειρήνης.

Περισσότερα...

"Ὑπέρ τοῦ ἁγίου Οἴκου τούτου…" (19/12/2021)

Ο Διάκονος, συνεχίζοντας τα "Ειρηνικά" στη θεία Λειτουργία εκφωνεί: "Ὑπέρ τοῦ ἁγίου Οἴκου τούτου καί τῶν μετά πίστεως, εὐλαβείας καί φόβου Θεοῦ εἰσιόντων ἐν αὐτῷ τοῦ Κυρίου δεηθῶμεν".

Από την Αγία Γραφή διδασκόμαστε, ότι ναός Θεού και οίκος Κυρίου καλείται, όχι μόνον το σώμα του κάθε βαπτισμένου χριστιανού, μέσα στο οποίο ενοικεί το Πανάγιο Πνεύμα (Α' Κορ. 3:16. & 6:19), αλλά και ο ιδιαίτερος οίκος, ο αφιερωμένος στη λατρεία του Κυρίου, στον οποίον συνερχόμαστε οι πιστοί, για να αναπέμπομε τις προσευχές μας, να αγιαζόμαστε με τα Άγια Μυστήρια και να λατρεύουμε τον Ύψιστον "ἐν Πνεύματι καί ἀληθείᾳ" (Ιωάν. 44:24). Οίκος της προσευχής ή ναός του Θεού ονομάζεται και η Ἐκκλησία (Α' Κορ. 11:22).

Περισσότερα...

"Ὑπέρ τοῦ Ἀρχιεπισκὁπου ἡμῶν” (26/12/2021)

Τα Χριστούγεννα μαζί με τους ποιμένες της Βηθλεέμ και τους σοφούς μάγους της Ανατολής σπεύδουμε στο Ιερό Σπήλαιο να προσκυνήσουμε τον "τεχθέντα Βασιλέα". Μένουμε έκθαμβοι από την άκρα ταπείνωση του Ιησού, να καταδεχτεί να ανακλιθεί στη φάτνη των ζώων! Όμως η φτώχεια του Σπηλαίου δεν σβήνει από τη σκέψη μας το γεγονός ότι ο Κύριός μας Ιησούς Χριστός είναι, εκτός άλλων, και ο "Βασιλεύς των Βασιλευόντων" και ο αιώνιος ένδοξος Αρχιερεύς, όπως μας αποκαλύπτει ο απόστολος Παύλος στην προς Εβραίους Επιστολή του: "Ο Χριστός δεν τίμησε ο ίδιος τον εαυτόν του με το αξίωμά του, αλλά του το έδωσε εκείνος" ο Πατέρας Του (5:5)..."Ετσι ανακηρύχθηκε από το Θεό Αρχιερέας" (5:9-10). Το ακούμε αυτό και στη θεία Λειτουργία των Χριστουγέννων, όταν κατά την Είσοδον του Ιερού Ευαγγελίου ψάλλουμε τον Εισοδικόν ύμνον: "Ἐκ γαστρός πρό ἑωσφόρου ἐγέννησά σε...σύ ἱερεύς εἰς τόν αἰῶνα κατά τήν τάξιν Μελχισεδέκ"( Ψαλμ.109 [110], 3-4). Έκτοτε ο Κύριός μας Ιησούς Χριστός, μαζί με το βασιλικόν αξίωμα κατέχει (βλ. Ιωάν. 18:37) και το Προφητικόν, ασκεί και το Αρχιερατικόν αξίωμα· γι' αυτό σε κάποιες εικόνες εμφανίζεται με αρχιερατικά άμφια. Έτσι ο ύψιστος Αρχιερέας, καταργεί την ιερωσύνη των διαδόχων του Ααρών και εγκαινιάζει τη νέα ιερωσύνη (βλ. Εβρ. 8:7 κ.ε.)

Περισσότερα...

Ζωτικές δεήσεις υπερ. του έθνους, των κυβερνόντων, της πόλεως κλ.π. (02/01/2022)

Κατά τη θεία Λειτουργία, συνεχίζοντας τα Ειρηνικά ο Διάκονος, προτρέπει το εκκλησίασμα να προσευχηθεί για ολόκληρο το έθνος, για τους άρχοντες που το κυβερνούν και για όσους είναι επιστρατευμένοι για την προστασία του από εχθρούς εξωτερικούς ή και εσωτερικούς. "Ὑπέρ τοῦ ἔθνους ἡμῶν, πάσης Ἀρχῆς καί ἐξουσίας ἐν αὐτῷ καί τοῦ στρατοῦ, τοῦ Κυρίου δεηθῶμεν".

Όλοι ξέρουμε πόσο σημαντικό είναι οι άρχοντες να κυβερνούν δίκαια για την ευημερία του λαού και όχι εγωιστικά και τυραννικά, για τα προσωπικά τους ή κομματικά τους συμφέροντα. Το να προσευχόμαστε για τους κυβερνώντες το έθνος μας, είναι εντολή και του αποστόλου Παύλου: "Σας παρακαλώ πρώτα απ' όλα να κάνετε δεήσεις, προσευχές, παρακλήσεις, ευχαριστίες... για τους κυβερνήτες και για όλους εκείνους που ασκούν την εξουσία, ώστε να ζούμε ήρεμα και ειρηνικά με ευσέβεια και ευπρέπεια από κάθε άποψη" (Α' Τιμ. 2: 1-2)

Περισσότερα...

"Ὑπέρ τοῦ ρυσθῆναι ἡμᾶς ἀπο πάσης θλίψεως, ὀργῆς, κινδύνου καί ανάγκης…” (09/01/2022)

Ο Κύριος είχε προειδοποιήσει τους Μαθητές Του: "Στον κόσμον αυτόν θα έχετε θλίψεις· αλλά εσείς να έχετε θάρρος, γιατί εγώ έχω νικήσει τον κόσμο" (Ιωάν. 16:33). Με έμφαση μιλάει για το θέμα των θλίψεων και ο απόστολος Παύλος: "Διά πολλῶν θλίψεων δεῖ ἡμᾶς εἰσελθεῖν εἰς τήν βασιλείαν τῶν οὐρανῶν" (Πράξ.14:22) Προειδοποιούσε τους χριστιανούς, για να μή ξαφνιάζονται. Και γνωρίζουμε από την Εκκλησιαστική Ιστορία και τους Βίους των Αγίων ότι όσοι αντιμετώπισαν με υπομονή, θερμή πίστη και αγάπη στο Χριστό τις θλίψεις της ζωής τους ανεδείχθησαν Άγιοι! Και μάλιστα, όσο μεγαλύτερες ήσαν οι θλίψεις που αντιμετώπισαν μέχρι τέλους νικηφόρα, τόσο και περισσότερο δοξάζονται, όπως οι ένδοξοι Μεγαλομάρτυρες.

Περισσότερα...

"Ἀντιλαβοῦ, σῶσον, ἐλέησον…" -Τῆς Παναγίας, ἀχράντου, Δεσποίνης ἡμῶν Θεοτόκου μνημονεύσαντες….” (16/01/2022)

Προς το τέλος των "Ειρηνικών" της θείας Λειτουργίας, ο Λειτουργός προσθέτει μία σύντομη δέηση, που συχνά επαναλαμβάνεται στη θεία Λειτουργία (αλλά και σε όλες σχεδόν τις ιερές Ακολουθίες). Αυτό φανερώνει την σπουδαιότητα του περιεχομένου της: Λέει: "Ἀντιλαβοῦ, σῶσον, ἐλέησον καί διαφύλαξον ἡμᾶς ὁ Θεός τῇ Σῇ Χάριτι".

Περισσότερα...

Ιστορία Ιστορία Εξαρχίας Σίδης Εισαγωγή Uncategorised