Uncategorised

ΟΜΙΛΙΑ ΣΤΟΝ ΑΠΟΣΤΟΛΟ ΤΗΣ ΕΟΡΤΗΣ ΤΩΝ ΘΕΟΦΑΝΕΙΩΝ 6/1/2019 (Τίτ.β' 11-14, γ' 4-7)

Στα Επιφάνια, την φανέρωση στον κόσμο του Κυρίου και Θεού μας Ιησού Χριστού, αναφέρεται το Αποστολικό Ανάγνωσμα σήμερα, που γιορτάζουμε τα Άγια Θεοφάνεια. Ο Ιησούς, που όταν γεννήθηκε στη Βηθλεέμ, οι άνθρωποι τον αγνόησαν, μετά από 30 χρόνια εμφανίζεται δημοσίως στον Ιορδάνη. Και την ώρα της Βαπτίσεώς του Ιησού από τον Βαπτιστή Ιωάννη, ο Θεός Πατέρας Τον αποκαλύπτει ως Υιόν Του αγαπητόν, το δε Άγιον Πνεύμα, με μορφή περιστεράς κατεβαίνει πάνω στον Ιησού, για να επιβεβαιώσει τη φωνή του Θεού Πατέρα.

Περισσότερα...

ΟΜΙΛΙΑ ΣΤΟΝ ΑΠΟΣΤΟΛΟ ΚΥΡΙΑΚΗΣ ΜΕΤΑ ΧΡΙΣΤΟΥ ΓΕΝΝΗΣΕΩΣ 30/12/2018 (Γαλ. 1,11-19)

Ο Απόστολος Παύλος στη σημερινή περικοπή, από την προς Γαλάτας Επιστολή του, υποστηρίζει ότι το Ευαγγέλιο που τους δίδαξε δεν είναι ανθρώπινο, αλλά του Χριστού. Προς τούτο, ως επιχειρήματα χρησιμοποιεί γεγονότα της προσωπικής του ζωής.

Περισσότερα...

ΜΗΝΥΜΑ ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΩΝ 2018 Μητροπολίτου Πισιδίας Σωτηρίου

"Σας φέρνω χαρμόσυνο άγγελμα, που θα γεμίσει με χαρά μεγάλη όλον τον κόσμο: Σήμερα γεννήθηκε για σας Σωτήρας και Αυτός είναι ο Χριστός, ο Κύριος" (Λουκ. 2,10-11)
 
         Χριστούγεννα σήμερα! Εορτή απέραντης χαράς που αγκαλιάζει όλον τον κόσμο!  Ο  Άγγελος του Θεού μεταφέρει στους ποιμένες της Βηθλεέμ το χαρμόσυνο Μήνυμα από τον ουρανό,  που "θα γεμίσει με χαρά όλον τον κόσμο", τον ουράνιο κόσμο και τον επίγειο.
     Τα αμέτρητα πλήθη των αγίων Αγγέλων πανηγυρίζουν το κοσμοχαρμόσυνο γεγονός και με παναρμόνιες φωνές ψάλλουν το "Δόξα ἐν ὑψίστοις Θεῷ...". Και  οι ποιμένες που πρώτοι είδαν το θαύμα δοξολογούν από χαρά. Όχι μόνον εκείνοι που τον είδαν βρέφος και αργότερα να διδάσκει, να θεραπεύει τους ασθενείς και να ανασταίνει τους νεκρούς, αλλά και οι αμέτρητοι Χριστιανοί που του εμπιστεύθηκαν τη ζωή τους διαμέσου των αιώνων.
      Μέχρι τη γέννηση του Χριστού οι άνθρωποι ζούσαν με την προσδοκία να έρθει ο Μεσσίας στη γη. Και νά, ο Λυτρωτής που λαχταρούσαν και οι προφήτες της παλαιάς Διαθήκης είχαν προαναγγείλει πήρε την ανθρώπινη σάρκα και ήρθε ανάμεσα στους δικούς του ανθρώπους.
Αλλά για ποιόν σκοπό;
     Ο Άγγελος εξήγησε με σαφήνεια ότι γεννήθηκε για χάρη των ανθρώπων ο Σωτήρας όλου του κόσμου. Το ίδιο άλλωστε είχε πει και πάλι ο Άγγελος στον ευλαβή Ιωσήφ, τον προστάτη της Παρθένου Μαρίας: "Η Μαριάμ θα γεννήσει γιό, και θα του δώσεις το όνομα Ιησούς (που σημαίνει Σωτήρ), γιατί Αυτός θα σώσει το λαό Του" (Ματθ. 1,21).
    Γεννήθηκε, λοιπόν, ο Ιησούς στη γή εκ Πνεύματος Αγίου και Μαρίας της Παρθένου για να μας σώσει. Αλλά από τι έχουμε ανάγκη να μας λυτρώσει;
  Εμείς γνωρίζουμε καλά πως όσοι παλεύουν με τα κύματα σε μια φουρτουνιασμένη θάλασσα λαχταρούν κάποιον για να τους σώσει. Το ίδιο αναζητούν ένα σωτήρα εκείνοι που είναι περιζωσμένοι από τις φλόγες στις πυρκαγιές, όσοι είναι φυλακισμένοι γιατί δεν μπορούν να εξοφλήσουν δυσβάστακτα χρέη, όσοι ταλαιπωρούνται στα καραβάνια της προσφυγιάς, όσοι υποφέρουν από επώδυνες αρρώστιες.  
   Και η σωτηρία σε αυτές τις περιπτώσεις έρχεται από τα οργανωμένα συνεργεία διάσωσης, από τη φροντίδα των ιατρών, από τις προσπάθειες των άλλων ανθρώπων που έχουν τα δώρα του Θεού την αλληλεγγύη προς τους πάσχοντες. Όμως δεν χρειαζόμαστε τη σωτηρία μόνον από αυτές τις οδυνηρές καταστάσεις. Υπάρχουν και πολλές άλλες  ακόμη χειρότερες, από τις οποίες χρειάστηκε ο Θεός να γίνει άνθρωπος για να μας χαρίσει άπαξ δια παντός τη σωτηρία:
-Η αιχμαλωσία του διαβόλου, ο οποίος κυριαρχούσε στον άνθρωπο μετά την παρακοή του και την απομάκρυνσή του από τον Θεό.

-Το θανατηφόρο δηλητήριο της αμαρτίας και ο πνευματικός θάνατος
-Το πυρ της κολάσεως μακριά από την κοινωνία με το Θεό.
    Ο Χριστός πήρε τη μορφή του δούλου, ο Δημιουργός των όλων μπήκε μέσα στη δημιουργία, για να σώσει το πλάσμα του από το δηλητήριο του διαβόλου, τη φυλακή της αμαρτίας, τα κύματα της απελπισίας, την πύρινη κόλαση των παθών, του μίσους και της κακίας. Μας ελευθέρωσε από τα δεσμά του θανάτου καταπατώντας τον θάνατο με τον δικό του εκούσιο θάνατο  στον Σταυρό και μας ανέσυρε αναστημένους από τους τάφους.
 
         Γι αυτό "ἐν Ἐκκλησίαις"οι πιστοί,  με πλημμυρισμένες τις καρδιές από ευγνωμοσύνη, ψάλλουμε:   "δούλους ἡμᾶς ἐχθροῦ καί ἁμαρτίας ἠλευθέρωσας, Χριστέ"! (Ὠδή ε' Κανόνος Χριστουγέννων τροπάριον 2ον).  Και "Ἐπεσκέψατο ἡμᾶς ἐξ  ὕψους  ὁ Σωτήρ ἡμῶν... καί  οἱ έν σκότει καί σκιᾷ εὕρομεν τήν  ἀλήθειαν"(Ἐξαποστειλάριον ἑορτῆς). Και προτρέπει    η Εκκλησία μας τα σύμπαντα, την Αγία αυτή ημέρα: "Ἀγαλλιάσθω ὁ οὐρανός γῆ εὐφραινέσθω· ὅτι ἐτέχθη ἐπί γῆς ὁ Ἀμνός τοῦ Θεοῦ, παρέχων τω κόσμῳ τό μέγα ἔλεος..." ( Κάθισμα Όρθρου Χριστουγέννων). Και στους Αιίνους ψάλλουμε: "Εὐφραίνεσθε Δίκαιοι· οὐρανοί ἀγαλλιᾶσθε· σκιρτήσατε τά ὄρη, Χριστοῦ γεννηθέντος..." (Αίνοι 1ον).
    Αδελφοί μου, ας εορτάσουμε και φέτος το συνταρακτικό γεγονός της Γέννησης του Χριστού. Είναι μέγα μυστήριο που δεν το χωράει ο νους μας, γιατί ο Θεός, που δεν τον χωράει ο χώρος και δεν έχει μήτε αρχή μήτε τέλος, πριν περίπου δύο χιλιάδες χρόνια ήρθε στη γη μας. Γεννήθηκε άνθρωπος και έγινε ο δικός μας άνθρωπος, ο σωτήρας μας από όλες τις αγωνίες μας. Προ πάντων από την αγωνία της φθοράς, της διαφθοράς και του θανάτου. Εμείς δεν μπορούμε να εξηγήσουμε το μυστήριο της σωτηρίας μας με λόγια. Χαιρόμαστε όμως και πλήρεις πνευματικής ευφροσύνης μαζί με όλους τους Χριστιανούς στη γη και τους Αγγέλους του ουρανού ακαταπαύστως ας βοῶμεν·
       "Δόξα ἐν ὑψίστοις Θεῷ καί ἐπί γῆς εἰρήνη ἐν ἀνθρώποις εὐδοκία".
        Εύχομαι σε όλους σας Χαρούμενα και Εύλογημένα Χριστούγεννα".
 
                                             Με θερμές πατρικές ευχές
 
 
                                              +Ὁ Πισιδίας Σωτήριος

Προς τον Ιερό Κλήρο και το χριστεπώνυμο πλήρωμα της Επαρχίας Πισιδίας, Ατταλείας & Αλάνιας Αδελφοί -αδελφές και παιδιά μου εν Χριστώ αγαπητά

     Επί δέκα χρόνια ακούω τους πόνους σας, τα προβλήματά σας, τις αγωνίες σας και προσπαθώ να κάνω για σας, μαζί με τις προσευχές μου, ό,τι καλύτερο μπορώ. Σήμερα όμως, ο πνευματικός σας πατέρας   αισθάνεται την ανάγκη να μοιραστεί μαζί σας τον δικό του πόνο και να ζητήσει τη δική σας προσευχή.

     Θα ήθελα να γνωρίζετε ότι η αγάπη μου προς τους Ρώσσους και την εν Ρωσσία Ορθόδοξη Εκκλησία άρχισε να ενθρονίζεται στην καρδιά μου από τα φοιτητικά μου χρόνια, όταν ακούγαμε τους σκληρούς διωγμούς, που είχε εξαπολύσει ο Στάλιν κατά της Εκκλησίας, ιδιαίτερα κατά τα τελευταία χρόνια της ζωής του. Τα ὀσα μαθαίναμε τότε μας συνεκλόνιζαν. Γι αυτό, στο Οικοτροφείο που μέναμε, είχαμε αποφασίσει με τους συμφοιτητές και φίλους μας, κάθε μέρα στην κοινή πρωϊνή προσευχή μας, να     απευθύνουμε ειδικές δεήσεις προς τον Θεόν για τους διωκομένους χριστιανούς της Ρωσσίας.

           Αργότερα ως Πρωτοσύγκελλος της Αρχιεπισκοπής Αθηνών, αισθάνθηκα ιδιαίτερη συγκίνηση με την επίσκεψη του αοιδίμου Πατριάρχη Μόσχας Ποιμήν, ο οποίος μάλιστα μου είχε χαρίσει έναν επιστήθιο σταυρό, τον οποίο τον φορώ και στις θ.Λειτουργίες στην Αττάλεια και Αλάνια. Επίσης σταυρό και επισκοπικό Εγκόλπιο της Παναγίας μου χάρισε αργότερα και ο αοίδιμος Πατριάρχης Μόσχας Αλέξιος Β'. Τα κρατώ ως ιερά κειμήλια, και τα θεωρώ σαν μια παρότρυνση να συμπαραστέκομαι πνευματικά στους ορθοδόξους ρώσσους αδελφούς.

             Έτσι προετοιμασμένη η ψυχή μου, σκίρτησε από χαρά όταν, από το 1992 και μετά, έβλεπα να έρχονται στην Εκκλησία μας στη Σεούλ όλο και περισσότεροι αδελφοί και αδελφές μας από τη Ρωσσἰα και τις άλλες χώρες της πρ. Σοβιετικής Ένωσης, μετά τη διάλυσή της. Με τους πρώτους εξ αυτών, αρχίσαμε το 1992 να τελούμε θ. Λειτουργίες στα σλαβωνικά, οργανώσαμε χορωδία, τυπώσαμε Ιερές Ακολουθίες και τη θ.Λειτουργία. Στην πρώτη του δέ, επίσκεψη στην Κορέα ο Οικουμενικός Πατριάρχης Βαρθολομαίος θεμελίωσε στη Σεούλ τον Ι.Ναό του Αγ. Μαξίμου του Γραικού, ώστε να τελούνται ανελλιπώς οι Ιερές Ακολουθίες και θ.Λειτουργίες στα σλαβωνικά, χάριν των σλαβοφώνων, οι οποίοι όλο και αυξάνονταν σε αριθμό. Για την αγιογράφηση του Ναού φέραμε αγιογράφο από τη Ρωσία και έκανε εικόνες με λαοφιλείς Αγίους της Ρωσσίας.   Τοποθετήθηκε το Εικονοστάσι από την Αγία Πετρούπολη με εικόνες ρωσσικής τεχνοτροπίας, και όλα τα ιερά σκεύη σκεύη που χρησιμοποιούνται είναι ρωσσικά. Έτσι οι Ρώσσοι αδελφοί μας μπαίνοντας στο Ναό αισθάνονται οικείο το περιβάλλον.

         Όμως, πολύ πόνεσα, όταν παρ' όλα όσα κάναμε για τους Ρώσσους αδελφούς μας, προ 20ετίας, ο Προτεστάντης Γραμματέας του Εθνικού Συμβουλίου Εκκλησιών Κορέας μου έφερε γράμμα του τότε προέδρου του τμήματος εξωτερικών υποθέσεων του Πατριαρχείου Μόσχας, που ζητούσε από τις Προτεσταντικές Εκκλησίες της Κορέας δωρεά 500.000 δολλαρίων USΑ για να κτιστεί ρωσσική Εκκλησία στη Σεούλ! Ο άνθρωπος ξαφνιάστηκε όταν τον πληροφόρησα ότι ήδη έχουμε ειδική Εκκλησία για τους Ρωσσόφωνους η οποία εξυπηρετεί άνετα τους προσερχομένους Ρώσσους πιστούς. Αν ήξερε ο επισκέπτης μου και τους Ιερούς Κανόνες των Οικουμενικών Συνόδων, που απαγορεύουν με αυστηρές ποινές σε Επίσκοπον να κτίσει ναό στην Επαρχία άλλου Επισκόπου, ποιός ξέρει ποιά γνώμη θα σχημάτιζε για τον αποστολέα του ρωσσικού εγγράφου! Αλλά αυτή η ενέργεια για μένα ήταν το πρώτο κτύπημα που αισθάνθηκα στην καρδιά μου από ομόδοξο χέρι!

     Δυστυχώς ακολούθησαν και άλλα, όπως χειροτονίες Κορεάτου υπό Ρώσσου Μητροπολίτου, άλλες ιεροπραξίες του στη Σεούλ, εν αγνοία του Μητροπολίτου Κορέας κλπ. Πόσον λυπήθηκα όταν Ναός που έκτισα στο Σόλο της Ινδονησίας κατελήφθη από Ρώσσο Μητροπολίτη και από δεκαετίας και πλέον δεν μας επιτρέπει να λειτουργήσουμε στον ναό αυτόν της Αγίας Τριάδος. Αλλεπάλληλοι οι πόνοι!

       Παρά ταύτα η αγάπη μου προς τους ρώσους δεν μειώθηκε.

   Προ δεκαετίας, για λόγους υγείας, υπέβαλα την παραίτησή μου στον Οικουμενικό Πατριάρχη από τη θέση του Μητροπολίτου Κορέας, με σκοπό να αποσυρθώ στο Μοναστήρι μας έξω από τη Σεούλ. Η Αγία και Ιερά Σύνοδος δέχτηκε την παραίτησή μου και μου απένειμε τον τιμητικό τίτλο του Μητροπολίτη Πισιδίας-Ατταλείας-Σίδης. Η Μητρόπολη αυτή, για τους γνωστούς λόγους, από το 1922 έμενε χωρίς καθόλου χριστιανούς. Αυτό σήμαινε ότι δεν θα έχω να κάνω τίποτε στην ερημωμένη αυτή Μητρόπολη και θα μπορούσα να ησυχάσω τα τελευταία χρόνια της ζωής μου στο Μοναστήρι μου.

     Όμως εκείνες τις ημέρες ο αοίδιμος Πατριάρχης Μόσχας Αλέξιος Β', είχε στείλει στον Οικουμενικό Πατριάρχη Βαρθολομαίο γράμμα, με το οποίο τον πληροφορούσε ότι στην Αττάλεια είχαν εγκατασταθεί χιλιάδες ρώσοι και τον παρακαλούσε να αναλάβει την ποιμαντική τους μέριμνα, καθώς βρίσκονται σε κανονικό έδαφος του Οικουμενικού Πατριαρχείου. Όταν μου έδωσε ο Πατριάρχης και διάβασα το γράμμα αυτό, για μιά στιγμή είδα τα σχέδιά μου για ήσυχη ζωή να καταρρέουν. Όμως η βαθειά μου αγάπη για τους Ορθοδόξους Ρώσσους, που αναζητούσαν καλύτερη ζωή μετά από 70 χρόνια διωγμών και ταλαιπωριών, με έκανε να πώ το ναί στον Πατριάρχη και να αναλάβω, με την ευλογία Του

το έργο αυτό. Άρχισε, με τη χάρη του Θεού ο αγώνας για να εξασφαλίσουμε ιερούς ναούς, ιερείς και όλα όσα χρειάζονται, για την κάλυψη των λειτουργικών και πνευματικών αναγκών των εγκατεστημένων στον Νομό Αττάλειας Ορθοδόξων πιστών.

       Γνωρίζετε αγαπητά μου παιδιά   τις προσπάθειες και τις αγωνίες όλων μας τότε, να βρούμε ναό στην Αττάλεια, να τον αγοράσουμε και μάλιστα πανάκριβα, με το τεράστιο ποσόν των 500.000 Ευρώ και ας ήταν ερειπωμένος. Στη συνέχεια να τον αναστηλώσουμε, διακοσμήσουμε, εξοπλίσουμε, ώστε τον Σεπτέμβριο του 2011 να είναι έτοιμος για τα Θυρανοίξια. Όπως όλοι ξέρετε παρόμοιος αγώνας έγινε, για να έχετε και στην Αλάνια τόπο λατρείας. Σε 1.556.406 Ευρώ ανέρχεται, κατά τους επισήμους οικονομικούς απολογισμούς της δεκαετίας αυτής, το συνολικό ποσό που χρειάστηκε να συγκεντρώσουμε για να καλύψουμε τις πάρα πάνω και πολλές άλλες ανάγκες. Αν δε,σκεφθείτε ότι αυτά τα έργα έγιναν στην περίοδο της παγκόσμιας οικονομικής κρίσης, που όλοι ζούμε, καταλαβαίνετε τις μεγάλες δυσκολίες που αντιμετωπίσαμε για την εξασφάλιση του ποσού αυτού. Πόσοι άνθρωποι από το υστέρημά τους έδιναν ό, τι είχαν για να βοηθ́σουν τους ρώσσους αδελφούς, που έμεναν τόσα χρόνια αλειτούργητοι, να αποκτήσουν ναούς, για να μπορούν να εκκλησιάζονται και να κοινωνούν.

         Και νά, ο άλλος μεγάλος πόνος! Όταν, με τη βοήθεια του Θεού όλα τακτοποιήθηκαν και όλοι σεις αποκτήσατε πλέον τους ιερούς Ναούς σας ανοιχτούς, τους δικούς σας μόνιμους ιερείς, για να σας εξυπητετοὺν και αγιάζουν με τα Ιερά Μυστήρια, ήρθε "ως κεραυνός εν αιθρία" η γνωστή πρόσφατη απόφαση της Συνόδου του Μίνσκ: Οι Εκκλησίες στην Αττάλεια είναι σχισματικές, όπως και όλες οι άλλες Ορθόδοξες Εκκλησίες που υπάγονται στο Πατριαρχείο Κωνσταντινουπόλεως!

       Δηλαδή όλοι οι κόποι και οι θυσίες χιλίων επτακοσίων και πλέον χριστιανών, κυρίως από το εξωτερικό, που προσέφεραν με τόση αγάπη τον οβολό τους, για να αποκτήσετε οι ρώσοι Ορθόδοξοι στην Αττάλεια ναούς, πάνε χαμένες;

     Αλλά κατά την απόφαση της Ρωσσικής Συνόδου και ο Επίσκοπος και οι Ιερείς, που αναλάβαμε την διαποίμανσή σας στην Αττάλεια και Αλάγια, μετά από την παράκληση του Πατριάρχου Μόσχας αοιδίμου Αλεξίου Β', είμαστε σχισματικοί!

         Καταλαβαίνετε τόν αβάσταχτο πόνο που μου προκάλεσε αυτή η πολεμική ομοδόξων Ιεραρχών της αγαπητής μου Ρωσσικής Εκκλησίας. Πόνο πρόσθετο,   γιατί η κατάσταση αυτή προξενεί σε μερικούς από σας ταραχή και αναστάτωση με θλιβερές συνέπειες. Δυό πρόσφατα παραδείγματα.

-Είχε κανονίσει μία μητέρα στην Αλάνια, με την συγκατάθεση του αλλοδόξου συζύγου της, να βαπτίσει το παιδί της στην Εκκλησία μας. Ακούει την απόφαση του Μινσκ, ρωτάει γνωστό της ιερέα στη Ρωσσία, κι εκείνος της απαγορεύει να κάνει τη βάπτιση στην "σχισματική" κατ' αυτόν Ορθόδοξη Εκκλησία στην Αλάνια. Κατόπιν αυτού η μητέρα πήρε την απόφαση να αφήσει το παιδί της αβάπτιστο.

-Άλλη περίπτωση. Πεθαίνει μία ρωσσίδα. Οι συγγενείς της ερωτούν ιερέα στη Ρωσσία τι να κάνουν. Εκείνος τους απαγορεύει να καλέσουν τον Ορθόδοξο Ιερέα της Αττάλειας να κάνει την Νεκρώσιμη Ακολουθία. Αποτέλεσμα· πήγαν και την έθαψαν ως αβάπτιστη!

           Άραγε έχουν αναλογισθεί οι Ιεράρχες, που έχουν επωμισθεί την ευθύνη της σωτηρίας ψυχών "υπέρ ών Χριστός απέθανεν" τις θλιβερές συνέπειες που θα είχε η απόφαση που έλαβαν και την αναστάτωση που θα προκαλούσαν στον Ορθόδοξο κόσμο!

       Γι αυτό, παιδιά μου, ο πόνος μου κορυφώνεται και για την ψυχική ζημιά που προκάλεσαν στον εαυτό τους τα Μέλη της Ρωσσικής Συνόδου του Μίνσκ. Αν δεν συναισθανθούν το ολίσθημά τους θα είναι υπόλογοι ενώπιον του Δικαίου Κριτού: για τη ψυχική ζημιά που προξενούν στους ανά τον κόσμο ορθοδόξους πιστούς, τους οποίους ως φαίνεται καθόλου δεν υπολόγισαν· για το διασυρμό της Ορθοδόξου Εκκλησίας στα μάτια μη χριστιανών και ετεροδόξων· για το σχίσμα που προξενούν στη Μία Αγία Καθολική και Αποστολική Εκκλησία· για την αγνωμοσύνη και εχθρότητα στη Μαρτυρική Εκκλησία της Κωνσταντινουπόλεως, το καταξιωμένον από αιώνων Οικουμενικόν Πατριαρχείο , από το οποίο το ρωσσικό Έθνος έλαβε το Φώς του Ευαγγελίου και αναγεννήθηκε.

     Αυτό άλλωστε το ανεγνώριζε, και ο Μακαριώτατος Πατριάρχης Μόσχας και πασών των Ρωσσιών κ. Κύριλλος όταν την 4η Ιουλίου 2009, προσφωνώντας τον Παναγιώτατο Οικουμενικό Πατριάρχη κ. Βαρθολομαίον, έλεγε: "Δεν πρέπει να λησμονούμε ότι την Εκκλησία της Ρωσσίας συνδέουν ιδιαίτερες σχέσεις με τον πρώτο κατά την τάξη των Διπτύχων Πατριαρχικό Θρόνο Κωνσταντινουπόλεως. Από αυτόν λάβαμε το φώτισμα του φωτός της πίστεως και τις αρχές της λόγιας σοφίας, την ναοδομία και την αγιογραφία, τη λειτουργία και όλη ην ποκιλία της εκκλησιαστικής διαρθρώσεως". Είθε να φωτίσει και ενισχύσει ο Θεός τον Μακαριώτατον Πατριάρχη Μόσχας να τηρήσει τώρα τα όσα έγραφε την 9ην Φεβρουαρίου 2009 προς τον Οικουμενικόν Πατριάρχην: "Παναγιώτατε... θά καταβάλλομεν ὅλες τίς προσπάθειες, γιά νά ἀναδεικνύεται ἐν ὁμονοία καί ἑνώσει τό κάλλος καί ἡ δόξα τῆς Ὀρθοδοξίας".

         Γι αυτό αδελφοί, αδελφές και παιδιά μου αγαπητά, σας παρακαλώ όλοι μαζί να συγκροτήσουμε ένα στρατόπεδο προσευχής. Όχι μόνον στις κοινές μας λατρευτικές Συνάξεις στους ιερούς Ναούς μας, αλλά καθημερινά καθένας μας να προσεύχεται θερμά, για το μεγάλο αυτό πρόβλημα που συγκλονίζει σήμερα την Ορθόδοξη Εκκλησία. Να απευθυνόμαστε με   πίστη προς την Κεφαλή της Εκκλησίας, τον Κύριον ημών Ιησούν Χριστόν, ο Οποίος πρό της σταυρώσεώς Του παρακαλούσε τον Πατέρα Του να διασφαλίσει την ενότητα όλων όσων θα πίστευαν εις Αυτόν "ἵνα ὦσιν ἕν καθώς ἡμεῖς". Και να τον παρακαλούμε θερμά να παύσει τα σχίσματα των Εκκλησιών. Να φέρει την ειρήνη και την ενότητα σε ολόκληρη την Ορθόδοξη Εκκλησία. Ώστε αυτό που οι άγιοι Άγγελοι έψαλλαν την Νύκτα των Χριστουγέννων να γίνει πραγματικότης: "Ἐπί γῆς εἰρήνη, ἐν ἀνθρώποις εὐδοκία"!

                                                   Με θερμές πατρικές εὐχές

                                                     + Ο Πισιδίας Σωτήριος

ΧΑΙΡΕΤΙΣΜΟΣ

30 Ιουλίου 2010

Μέ χαρά ὑποδεχόμαστε τούς ἐπισκέπτες τῆς ἱστοσελίδας τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεως Πισιδίας τοῦ Οἰκουμενικοῦ Πατριαρχείου στόν κυβερνοχῶρο της.

Ἐλᾶτε νά γνωρίσουμε τήν Πισιδία και τούς τόπους, στούς ὁποίους ἔχτισαν τίς πόλεις τους οἱ «Πάμφυλοι» (ἀπό κάθε ἑλληνική φυλή) νικητές τοῦ Τρωϊκοῦ πολέμου καί δημιούργησαν τήν Παμφυλία. Νά ἀντικρύσουμε τά ἀθάνατα μνημεῖα τοῦ ἀρχαίου ἑλληνικοῦ πολιτισμοῦ, τά ὁποῖα ἄν καί εἶναι ἐρειπωμένα ἐξακολουθοῦν νά ἀκτινοβολοῦν τή λάμψη του. Νά ἀκολουθήσουμε τά βήματα τοῦ Ἀποστόλου τῶν Ἐθνῶν Παύλου στήν Ἀντιόχεια, πρωτεύουσα τῆς Πισιδίας, καί νά ἀκούσουμε τό πρῶτο κήρυγμά του στή Μικρασιατική γῆ. Νά θαυμάσουμε τόν ἡρωϊσμό, τή θερμουργό πίστη, τήν εἰρήνη ψυχῆς καί τήν ἀκατάβλητη θέληση τῶν χιλιάδων Μαρτύρων τῆς Ἐκκλησίας μας πού ἔβαψαν μέ τό αἷμα τους τήν Ἁγιοτόκο Πισιδία καί Παμφυλία.

Ἀλλά καί τόσα ἄλλα ἐνδιαφέροντα θά ἀνακαλύπτουν οἱ ἐπισκέπτες στήν ἱστοσελίδα μας.

ΠΡΟΣ ΤΗΝ ΑΥΤΟΥ ΠΑΝΑΓΙΟΤΗΤΑ , ΠΑΝΑΓΙΩΤΑΤΟΝ Κ. ΒΑΡΘΟΑΟΜΑΙΟΝ ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟΝ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥΠΟΛΕΩΣ- ΝΕΑΣ ΡΩΜΗΣ ΚΑΙ ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΟΝ ΠΑΤΡΙΑΡΧΗΝ (ΠΡΩΤΟΤΥΠΟ)

ΠΡΟΣ ΤΗΝ ΑΥΤΟΥ ΠΑΝΑΓΙΟΤΗΤΑ , ΠΑΝΑΓΙΩΤΑΤΟΝ Κ. ΒΑΡΘΟΑΟΜΑΙΟΝ ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟΝ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥΠΟΛΕΩΣ- ΝΕΑΣ ΡΩΜΗΣ ΚΑΙ ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΟΝ ΠΑΤΡΙΑΡΧΗΝ

(Μετάφρασις εκ του ρωσσικού πρωτοτύπου)

Παναγιώτατε, ηγαπημένε εν Κυρίω Συνάδελφε και Συλλειτουργέ,

Αδελφικώς προσαγορεύομεν την Υμετέραν Αγιοσύνην, ευχόμενοι καλήν υγείαν και πνευματικήν ευόδωσιν.

Δια του παρόντος ανακοινούμεν στην Υμετέραν Παναγιότητα, ότι στο Πατριαρχείο Μόσχας απευθύνθηκε η ομάδα των ρωσόφωνων ορθοδόξων χριστιανών (πάνω από 200 υπογραφές), που είναι πολίτες της Δημοκρατίας της Τουρκίας και μένουν μόνιμα στην πόλιν Αντάλια, με την παράκλησιν να παράσχωμεν πάσαν ευκολίαν στην ίδρυσιν της ορθοδόξου κοινότητος στην πόλιν τους και της ποιμαντικής διακυβερνήσεως τους. Σύμφωνα με τα λόγια των υπογεγραμμένων, ο αριθμός των ρωσσοφώνων χριστιανών της περιοχής αυτής υπολογίζεται σε 15-17 χιλιάδες άτομα, περισσότερα από τα οποία είναι ορθόδοξοι χριστιανοί. Πολλοί αισθάνονται την πνευματικήν πείναν και ανάγκην για την Θείαν Λειτουργίαν και τα υπόλοιπα μυστήρια της Αγίας Εκκλησίας. Όπως είναι γνωστόν η πόλις Αντάλια βρίσκεται στην αρχαίαν διοίκησιν της Ασίας, η οποία , όπως και οι διοικήσεις του Πόντου και Θράκης αποτελούν κανονικήν περιοχήν του Πατριαρχείου Κωνσταντινουπόλεως, σύμφωνα με τον 28 κανόνα της Δ' Οικουμενικής Συνόδου. Δια τούτο απευθυνόμεθα προς την Υμετέραν Παναγιότητα και εξαιτούμεν την ευλογίαν για ίδρυσιν της ρωσόφωνου ενορίας στην Αντάλια. Εκ μέρους μας είμεθα πρόθυμοι να παράσχωμεν πάσαν ευκολίαν στην κατάρτισιν της ενορίας και στην αποστολήν του ρωσόφωνου ιερέως για ποιμαντικήν διακυβέρνησιν, υπό το ωμοφόριον της Υμετέρας Παναγιότητος.

Αναμένοντες την ως τάχιστα απάντησίν της Υμετέρας Παναγιότητος διατελούμεν με την αδιάπτωτον εν Κυρίω αγάπην και πολλήν εκτίμησιν.

ΠΑΤΡΙΑΡΧΗΣ ΜΟΣΧΑΣ ΚΑΙ ΠΑΣΗΣ ΡΩΣΙΑΣ ΑΛΕΞΙΟΣ

ΟΜΙΛΙΑ ΣΤΟΝ ΑΠΟΣΤΟΛΟ ΤΗΣ ΙΑ' ΚΥΡΙΑΚΗΣ ΛΟΥΚΑ (ΠΡΟΠΑΤΟΡΩΝ) 16/12/2018 (Κολοσ. 3,4-11)

Πλησιάζουν τα Χριστούγεννα! Ο ερχομός του Κυρίου μας Ιησού Χριστού, του Υιού του Θεού στη γή. Αναγκαία η πνευματική προετοιμασία των πιστών γι αυτό το μεγάλο γεγονός που έχει άμεση σχέση με τη σωτηρία μας. Αυτό δεν προανήγγειλε ο Άγγελος στον Ιωσήφ; "Θα του δώσεις το όνομα Ιησούς -Σωτήρ- γιατί αυτός θα σώσει το λαό Του από τις αμαρτίες τους" (Ματθ.1,21). Όμως πρέπει και ο κάθε ανθρωπος προσωπικά να ενδιαφερθεί να προσεγγίσει τον Χριστό ως Σωτήρα του, και με τη χάρη Του να λυτρωθεί απο τις αμαρτίες. Ο Απόστολος Παύλος, με τη σημερινή περικοπή από την Επιστολή του προς τους Κολοσσαείς, έρχεται να μας βοηθήσει να εντοπίσουμε τις κυριότερες από αυτές τις αμαρτίες και να τις αποβάλουμε. Δεν διστάζει ο Απόστολος του Χριστού να χαρακτηρήσει τις αμαρτίες με το όνομά τους. Τι είδους είναι αυτές;

       Πρώτα αναφέρει αμαρτίες που μολύνουν το σώμα αλλά και την ψυχή, όπως είναι η πορνεία και όλες οι σχετικές ακάθαρτες σαρκικές αμαρτίες. Ο ίδιος ο Κύριος είχε πεί ξεκάθαρα ότι "μοιχείες, πορνείες...κάνουν ακάθαρτο τον άνθρωπο" (Ματθ. 15,19-20). Άλλωστε βλέπουμε και πόσες φοβερές ασθένειες και πόσα οικογενειακά και κοινωνικα δράμαματα σχετίζονται με τις άνομες αυτές σχέσεις. Χρειάζεται ο χριστιανός πολύ να προσέξει να μη παρασυρθεί από το τάχα "μοντέρνο" πνεύμα της εποχής μας, που έχει αναποδογυρίσει τις ηθικές αξίες και προβάλλει την ανηθικότητα ως πρόοδο και το ηθικό ως οπισθοδρόμηση!

       Για να προφυλαχτεί κανείς από τα ακάθαρτα αυτά πάθη, ο Απόστολος Παύλος λέγει να αποφεύγουμε και την κακή επιθυμία, γιατί από εκεί ξεκινά το κακό. Και ο Απόστολος Ιάκωβος επεξηγεί: "Καθένας μπαίνει στον πειρασμό από δική του επιθυμία. Αυτή τον παρασύρει και τον εξαπατάει· έπειτα η επιθυμία αυτή συλλαμβάνει το κακό και γεννάει την αμαρτία· και η αμαρτία, όταν ολοκληρωθεί, φέρνει τον θάνατο" (Ιακώβ. 1, 14-15). Γι αυτό ο Κύριος ζητεί να κυριαρχούμε στις αισθήσεις μας για να μη δέχονται ερεθίσματα που διεγείρουν αμαρτωλές επιθυμίες· φθάνει μάλιστα στο σημείο να λέγει: "όποιος βλέπει μια γυναίκα με πονηρή επιθυμία, έχει κιόλας διαπράξει μέσα του μοιχεία μ' αυτήν" (Ματθ. 5,27).

         Υπάρχουν όμως και πολλές ψυχικές αμαρτίες. Μερικές από αυτές που αναφέρει ο Απόστολος Παύλος εδώ είναι: η πλεονεξία, την οποία μάλιστα χαρακτηρίζει ως ειδωλολατρία. Και όπως εξηγούν οι Πατέρες της Εκκλησίας μας ο Ιησούς τον μαμωνά τον ονόμασε κύριον· αυτός που δουλεύει αποκλειστικά για τον μαμωνά και τιμά ως θεόν του

τον πλούτον εγκαταλίπει τον Θεόν"(Ματθ.6,24). Γι αυτό ο Απόστολος Παύλος προτρέπει:

"να μή συναναστρέφεστε κάποιον πού, ενώ ονομάζεται χριστιανός είναι ανήθικος ή πλεονέκτης ή ειδωλολάτρης..." (Α' Κορ.5,11).

           Επίσης ο Απόστολος Παύλος κατονομάζει την οργή, τον θυμό, την πονηριά, την κακολογία και αισχρολογία (στίχ. 8),ως πάθη της ψυχής που πρέπει να διώξουμε από την ψυχή μας. Πόσο διαταράσσονται οι σχέσεις των ανθρώπων, ακόμα και μέσα στην ίδια οικογένεια, με τους θυμούς και τις βρισιές! Ακόμα και βιαιοπραγίες και φόνοι έγιναν σε ώρα θυμού. Κάποιοι δεν το καταλαβαίνουν. Φωνάζουν, απειλούν, υβρίζουν, προσβάλλουν τον άλλον και μετά, αν τους κάνει κάποιος την παρατήρηση, απαντούν με απάθεια: "Έ, δεν έγινε και τίποτε; Λόγια είπαμε!". Λόγια, αλλά όπως απάντησε μια πονεμένη σύζυγος: " είναι λόγια που σφάζουν"!

           Τέλος για να περιοριστούμε μόνον σε αυτά, ο Απόστολος Παύλος προσθέτει: "Μή λέτε ψέματα ο ένας στον άλλο". Όποιος λέει ψέματα μιμείται τον διάβολο που είναι "ο πατέρας του ψεύδους" (Ιωάν.8,44). Ο Χριστός διεκήρυξε: "Εγώ είμαι η αλήθεια" (Ιωάν. 14,6). Άρα όποιος λέγει ψέματα απομακρύνεται από τον Χριστό και μεταβαίνει στην παράταξη του διαβόλου. Μή μας εξαπατά ο πονηρός να θεωρούμε αθώο το ψέμα.             Όλα αυτά να τα πετάξετε από πάνω σας σαν βρώμικο ρούχο, αφού με το βάπτισμά σας ντυθήκατε τον καινούριο άνθρωπο, που ανανεώνεται συνεχώς ώστε να φθάσετε στην τέλεια γνώση του Θεού. ( βλ. στίχ. 9-10).

     Αδελφοί μου, ένας Όσιος της Εκκλησίας, ο Άγιος Ιερώνυμος είχε μιά συγκλονιστική εμπειρία, ενώ βρισκόταν γονατιστός στο Σπήλαιο της Βηθλεέμ μια Νύχτα των Χριστουγέννων. Ερώτησε τον Ιησού: -ΤΙ νὰ Σοῦ προσφέρω Κύριε απόψε;

Και ακούει τη φωνὴ τοῦ Χριστού να του απαντά:

–Ἱερώνυμε, τὶς ἁμαρτίες σου θέλω. Δῶσε μου τὶς ἁμαρτίες σου!

–Τὶς ἁμαρτίες μου; Τί νὰ τὶς κάνεις, Κύριε, τὶς ἁμαρτίες μου;

–Θέλω τὶς ἁμαρτίες σου γιὰ νὰ σοῦ τὶς συγχωρήσω, ἀφοῦ γι᾿ αὐτὸ ἦρθα στὸν κόσμο, ἀπάν­τησε ο Ιησούς.

         Να το καλύτερο δώρο που ζητεί και από μας ο Ιησούς στα Γενέθλιά Του. Να Του δώσουμε τις αμαρτίες μας για να τις συγχωρήσει. Το πώς, όλοι το γνωρίζουμε. Μη μείνει, λοιπόν, κανείς χωρίς να πλησιάσει τον Πνευματικό του, τον Ιερέα του Υψίστου, και να αποθέσει ενώπιον του Κυρίου, με μετάνοια και ειλικρίνεια, όλα όσα βαραίνουν την ψυχή του, για να λυτρωθεί και ανακουφιστεί. Έτσι καθαρές πλέον οι ψυχές μας θα νοιώσουν την παρουσία του "ἐν Σπηλαίῳ Τεχθέντος καί ἐν φάτνῃ ἀνακλιθέντος διά τήν ἡμετέραν σωτηρίαν, Χριστοῦ τοῦ ἀληθινοῦ Θεοῦ" και Σωτήρα μας και θα γιορτάσουν αληθινά Χριστούγεννα. Αμήν.

ΟΜΙΛΙΑ ΣΤΟΝ ΑΠΟΣΤΟΛΟ ΤΗΣ ΑΓΙΑΣ ΑΝΝΑΣ 9/12/2018 (Γαλ. 4,22-27)

Ο Απόστολος Παύλος με το σημερινό ανάγνωσμα από την Επιστολή του προς τους Γαλάτες επιδιώκει να πείσει, όσους έμεναν ακόμη αμετάπειστοι στη διδασκαλία του, ότι ο μωσαϊκός νόμος είχε προσωρινή  και όχι αιώνια αξία. Και χρησιμοποιεί αλληγορικά τα δύο παιδιά του Αβραάμ. Το ένα  παιδί που γεννήθηκε από την δούλη Άγαρ συμβολίζει  την τωρινή πόλη Ιερουσαλήμ, που είναι υπόδουλη και αυτή και τα παιδιά της. Το άλλο παιδί του Αβραάμ, που γεννήθηκε από την ελεύθερη (όχι σκλάβα)  Σάρρα, σύμφωνα με την υπόσχεση του Θεού, συμβολίζει την  ουράνια Ιερουσαλήμ. Αυτή, η ουράνια Ιερουσαλήμ, είναι ελεύθερη και είναι η μητέρα όλων ημών των χριστιανών. Αφού λοιπόν είναι ελεύθερη από τον μωσαϊκό νόμο, και μείς  επίσης τα παιδιά της είμαστε ελεύθεροι από τον μωσαϊκό νόμο.
      Με αυτή την ευκαιρία, που μας προσφέρει ο Απόστολος Παύλος, μιλώντας για την ουράνια Ιερουσαλήμ, την αιώνια πατρίδα μας, που μας έχει υποσχεθεί ο Θεός, ας δούμε αναλυτικότερα τι  είναι αυτή η ουράνια πατρίδα, στην οποία θα ζήσουμε αιώνια οι χριστιανοί.
       Ο Κύριος  συχνά την ονομάζει "Βασιλείαν τῶν ουρανῶν", για να μη την συγχέουν οι άνθρωποι με τα βασίλεια το κόσμου τούτου. Άλλοτε την ονομάζει "Βασιλείαν τοῦ Θεοῦ". Επίσης την αποκαλεί "Βασιλείαν του Πατρός μου", αποδίδοντας τιμή στον Θεόν Πατέρα, αλλά και δική Του βασιλεία.  Επίσης τον ονομάζει και παράδεισο (Λουκ. 23,43).
          Όπως μας αποκάλυψε  ο Ιησούς, ο Θεός ετοίμασε την βασιλεία Του αυτή "πρό καταβολῆς κόσμου" για τους Αγγέλους Του και τους ανθρώπους, που θα θελήσουν να ζουν εδώ στή γη  με πίστη σε κοινωνία με τον Θεό, εφαρμόζοντας τις εντολές Του και ιδιαίτερα την εντολή της  αγάπης (παράβ. Ματθ. 25,34-35).
          Η ουράνια αυτή βασιλεία  είναι αιώνια, δεν έχει τέλος. Αδιάκοπη και αιώνια,  επίσης , είναι και η χαρά,  η ανάπαυσις, η ειρήνη και η ευτυχία όλων όσων θα ζούν μέσα  σε αυτήν. Στη βασιλεία αυτή του Θεού δεν υπάρχει τίποτε από τα θλιβερά που αντιμετωπίζουν οι άνθρωποι στη ζωή αυτή·  όπως "πόνος, θλίψις, στεναγμός" θάνατος και τα όμοια, παρά μόνον ευτυχισμένη "ζωή ἀτελεύτητος".
            Μετά την Δευτέρα Παρουσία του Κυρίου, τα σώματα όλων των ανθρώπων θα αναστηθούν και από υλικά που ήταν,  με την ενέργειαν του Παντοδύναμου Δημιουργού θα μετατραπούν σε πνευματικά. Γι αυτό στη Βασιλεία των ουρανών δεν θα έχουμε ανάγκη από τίποτε υλικό όπως εδώ· ούτε φαγητό ούτε νερό ούτε τίποτε άλλο. "Η Βασιλεία του Θεού δεν είναι φαγητά και ποτά, αλλά δικαιοσύνη, ειρήνη και χαρά" (Ρωμ. 14, 17).
               Το στοιχείο  που κυριαρχεί στη βασιλεία των ουρανών είναι το φώς. Αλλά όχι σαν το φυσικό φώς που ακτινοβολεί ο ήλιος. Ο Προφήτης Ησαΐας προφητεύει: "Δεν θα  υπάρχει για σένα ο αισθητός ήλιος για να σου παρέχει το φως της ημέρας, ούτε η ανατολή της σελήνης θα σου φωτίζει τη νύκτα· αλλά θα είναι για σένα ο Κύριος φώς αιώνιον" ( Ησαΐα 60,19). Το ίδιο μας αποκαλύπτει και ο Απόστολος Ιωάννης: Η νέα Ιερουσαλήμ, η βασιλεία των ουρανών "δεν έχει ανάγκη από ήλιο ούτε από σελήνη για να την φωτίζουν, γιατί τη φωτίζει η λαμπρότητα του Θεού, και λύχνος της είναι το Αρνίον" δηλαδή ο Ιησούς Χριστός που θυσιάστηκε για τη σωτηρία μας ως αρνίον (Αποκ.21,23). Μέρος από αυτό το φώς του Χριστού, όχι ολόκληρη τη θεϊκή λάμψη, είδε ο Πέτρος με τους δύο άλλους Αποστόλους, κατά την Μεταμόρφωση του Σωτήρος στο Θαβώρ και αισθάνθηκε τέτοια πνευματική αγαλλίαση που δεν ήθελε να φύγει από εκεί, και ζήτησε από τον Κύριο να στήσουν εκεί σκηνές να μείνουν, για να μή φύγουν από αυτή τη θαυμάσια κατάσταση.  Από αυτό και μόνο μπορούμε να καταλάβουμε τι χαρά και αγαλλίαση  αισθάνονται όσοι  ζουν μέσα στο φώς της βασιλείας των ουρανών!
       Αυτή η αδιάκοπη παρουσία του ολόφωτου Κυρίου στον ουράνιο  παράδεισο  χαρίζει απερίγραπτη χαρά και ευφροσύνη σε όλους ανθρώπους και Αγγέλους. Άλλωστε, όπως είπε ο Ιησούς, μετά την κοινή ανάσταση οι άνθρωποι "θα είναι όπως οι Άγγελοι στον
ουρανό" (Ματθ. 22,30). Και τα αναρίθμητα πλήθη των Αγγέλων και όλων των  Αγίων θα συγκροτούν ένα παναρμόνιο χορό, όπως τον αποκαλύπτει ο Απόστολος Ιωάννης, και θα
ψάλλουν: " Είσαι άξιος γιατί θυσιάστηκες και με το αίμα Σου  μας εξαγόρασες για το Θεό...
 "Η ευλογία και η δόξα και η σοφία και η ευχαριστία και η τιμή και η δύναμη και η ισχύς ανήκουν για πάντα στον  Θεό μας" (Αποκάλ. 5,9 & 7,12). Ακατάπαυστα θα αναπέμπονται προς τον Τριαδικόν Θεόν ύμνοι ευχαριστίας και δοξολογίας  και θα ζουν όλοι σε ένα ευφρόσυνο πανηγύρι.
          Αδελφοί μου, αυτή είναι η μόνιμη πατρίδα μας, για την  οποία μας προορίζει ο Θεός. Ας φροντίζουμε με την ζωή  μας να είμαστε άξιοι να ακούσουμε κι εμείς από τον Κύριο το: "Ελάτε, οι  ευλογημένοι  από τον  Πατέρα  μου κληρονομήστε τη βασιλεία που σας έχει ετοιμαστεί από την αρχή του κόσμου". Αμήν.

ΟΜΙΛΙΑ ΣΤΟ ΑΠΟΣΤΟΛΙΚΟ ΑΝΑΓΝΩΣΜΑ ΤΗΣ 14ης ΚΥΡΙΑΚΗΣ ΛΟΥΚΑ 2/12/2018 (Εφεσ. 6,10-17)

Εντυπωσιακή είναι η περιγραφή της πανοπλίας του χριστιανού αγωνιστή, που ακούσαμε στο Αποστολικό ανάγνωσμα από την προς Εφεσίους Επιστολή του Αποστόλου Παύλου. Η πανοπλία, φυσικά, που περιγράφει ο Απόστολος Παύλος, είναι πνευματική και αποβλέπει στην επιτυχία του πνευματικού αγώνα του χριστιανού. Και τούτο διότι ο χριστιανός έχει διαρκή εχθρό του τον σατανά, οποίος προσπαθεί με τις πονηριές του να αποπλανήσει τον άνθρωπο και να τον απομακρύνει από τον Χριστό. Ο Απόστολος Πέτρος μάλιστα, για να μας βοηθήσει να εκτιμήσουμε το μέγεθος του κινδύνου γράφει: "Ο αντίπαλός σας ο διάβολος περιφέρεται σαν το λιοντάρι που βρυχάται, ζητώντας κάποιον να καταβροχθίσει. Αντισταθείτε" (Α' Πέτρου 5,8). Γι αυτό ο Απόστολος Παύλος, όπως ο στρατηγός τους στρατιώτες του προ του εχθρού, προτρέπει: "Φορέστε την πανοπλία του Θεού, ώστε να μπορέσετε να προβάλετε αντίσταση, όταν έρθει η ώρα της σατανικής επίθεσης. Λάβετε κάθε απαραίτητο μέτρο για να μείνετε σταθεροί στις θέσεις σας. Σταθείτε λοιπόν σε θέση μάχης" (στίχ13).

       Και τί είδους είναι τα όπλα που πρέπει να αναλάβει ο χριστιανός; Όλα "αμυντικά", όπως θα λέγαμε με τη σημερινινή ορολογία. Και τα απαριθμεί ο Απόστολος Παύλος:

         "Ζωστείτε την αλήθεια σαν ζώνη στη μέση σας" (στίχ. 14). Έναι γνωστό ότι από την πλατιά στρατιωτική ζώνη εξαρτάται ολόκληρη η αρματωσιά του πολεμιστή. Γι αυτό ο Απόστολος Παύλος πρώτα από όλα προβάλλει την αλήθεια ως αναγκαία προϋπόθεση για να μπορέσει να κρατήσει επάνω του ο χριστιανός αγωνιστής και τα άλλα εφόδια. Αν δεν γνωρίζει ο άνθρωπος την αλήθεια του Ευαγγελίου, την αλήθεια τη δογματικής διδασκαλίας της Εκκλησίας και δεν έχει την αληθινή πίστη, πώς θα αποκτήσει και τα άλλα εφόδια; Είναι αδύνατον. Αναγκαία λοιπόν η αλήθεια.

         "Ενδυθείτε σαν θώρακα τη δικαιοσύνη". Ο Θεός είναι δίκαιος και αγαπά την δικαιοσύνη. Και σείς να αποφεύγετε την αδικία και ποτέ να μην αδικείται κανέναν μέ λόγια ή με πράξεις. Να μιλάτε δίκαια, να ομολογείτε το δίκαιο, να υποστηρίζετε το δίκαιο. Αν βλέπετε άδικο να ενδιαφερθείτε να σταματήσει το κακό. Ως κανόνα της ζωής σας να έχετε την δικαιοσύνη, ακόμη και αν είναι ενάντια στο συμφέρον σας. Ο Απόστολος Πέτρος προσθέτει: Να ζούμε με δικαιοσύνη, μέσα στο θέλημα του Θεού (Α' Πέτρ. 2,24). Αν είμαστε θωρακισμένοι με δικαιοσύνη ο πονηρός δεν μπορεί να μας βλάψει.

             "Κρατάτε πάντα σαν ασπίδα την πίστη". Η ασπίδα που κρατούσε ο πολεμιστής προστάτευε όλο το σώμα του από τα βέλη του εχθρού. Έτσι και η πίστη προς τον Χριστό μας προστατεύει και από τα πλέον φλογισμένα βέλη του πονηρού. Γι αυτό και ο Ιησούς συχνά τόνιζε την αναγκαιότητα της σταθερής πίστης.

        "Ως περικεφαλαία να δεχθείτε την πεποίθηση της σωτηρίας" για να προφυλάσσετε έτσι το νούν σας από λογισμούς αμφιβολίας. Η περικεφαλαία των αρχαίων, όπως σήμερα τα στρατιωτικά κράνη, προφυλάσσουν το κεφάλι του πολεμιστή από θανατηφόρα κτυπήματα. Έτσι η βεβαιότητα του χριστιανού, ότι ακολουθώντας τον Χριστό είναι εξασφαλισμένη η σωτηρία του, τον προστατεύει από λογισμούς που μπορούν να τον κλονίσουν στην πνευματική του ζωή.

       "Πάρετε και ως μάχαιραν τον λόγον του Θεού που σας δίνει το Άγιον Πνεύμα".

Ο Απόστολος Παύλος έδινε μεγάλη σπουδαιότητα στη γνώση του λόγου του Θεού: "Ο λόγος του Χριστού, με όλο τον πλούτο του να μένει μόνιμα μέσα σας" (Κολ.3,16). Γνωρίζουμε από το ιερό Ευαγγέλιο ότι και ο Ιησούς ως άνθρωπος, μετά τη Βάπτισή Του στο όρος των πειρασμών κατενίκησε τον σατανά χρησιμοποιώντας τα λόγια της Αγίας Γραφής. Έτσι και ο χριστιανός αγωνιστής γνωρίζοντας καλά τα λόγια του Θεού κατανικά οποιαδήποτε πειρασμική ενέργεια.

     Εδώ ας προσθέσουμε και ένα ακόμη εφόδιο του χριστιανού, που συνιστά ο Απόστολος Παύλος· Όπως οι πολεμιστές φορούν στα πόδια τους στερεά υποδήματα για να τρέχουν με ασφάλεια και ευκολία κι εσείς " ως υποδήματα στα πόδια σας βάλτε την ετοιμότητα να διακηρύξετε το χαρούμενο άγγελμα της ειρήνης" (στίχ.15), που έφερε ο Χριστός. Με αυτόν τον τρόπο όχι μόνον τον εαυτό μας, αλλά και άλλους θα προστατεύουμε από τον πονηρό, που επιδιώκει να προκαλεί αναστατώσεις.

       Αδελφοί μου, ο αντίδικος διάβολος είναι υπαρκτός και δεν χάνει ευκαιρία να μας πολεμά με ύπουλους τρόπους, για να μας αποσπάσει από τον Χριστό και να μας πάρει αιχμάλωτους του. Μην αφήνουμε τον εαυτό μας άοπλο και απροστάτευτο. Με προθυμία ας αναλάβουμε την πανοπλία του Θεού, που μας δίνει ο Μέγας αγωνιστής Παύλος, και να είμαστε βέβαιοι ότι με τη δύναμη του Χριστού, στον πνευματικό αγώνα, εμείς θα είμαστε οι νικητές. Αμήν.